Stylisten tipsar: Hur inreder du din uteplats?

Stylisten tipsar: Hur inreder du din uteplats?

Till balkongen...
Om du har mindre balkong är det viktigt att hitta rätt funktion, fundera på vad just du är ute efter. Har du morgonsol är det kanske mysigt med ett café-set där du kan avnjuta ditt morgonkaffe. Har du däremot kvällssol vill du kanske ha en avkopplande lounge-känsla istället.

"Möbler som går att fälla in och ut är praktiska, på så sätt kan man även ändra balkongens funktion beroende på tillfälle."

Tänk på att du inte bara behöver använda golvet utan att du kan använda höjden och spara golvyta. Ta bort krukan som står på golvet och ersätt den genom att luta ett armeringsjärn mot väggen för att låta växterna klättra. Du får mer plats till möbler men skapar trots det en ombonad känsla med växtligheten.

Till uteplatsen...
Har du en större uteplats så kan du försöka att tänka precis som du gör inomhus - skapa olika rum! En lounge-del för socialt umgänge, ett matbord för middagsbjudningarna och kanske någon solsäng för avkoppling.

"Följ solen för respektive användningsområde. Ett glas vin kanske avnjuts bäst i en solig lounge medan man vill ha skugga och lä till maten."

Försök att ta in omgivningen och jobba med de material och färger du har runtomkring dig. Vilken kulör är fasaden på huset? Plocka upp tonen och jobba med olika nyanser. Mycket textilier gör det alltid extra mysigt. Anpassa även stilen med det du har inomhus för att få en enhetlig och genomtänkt känsla. Naturmaterial tillför alltid lite extra värme, så jobba med trä och material som är slitstarka och enkla att rengöra och sköta, de som håller säsong efter säsong - då gör du även miljön en tjänst!

Glöm inte belysningen!
Den är lika viktig ute som inne. Det finns både tak, golv och vägglampor för utomhusbruk. Hitta behovet och utgå därifrån. Kanske vill du ha möjlighet till lite extra ljus vid matbordet? Till kvällen kan höja mysstämningen med hjälp av en ljusslinga eller maxa med lyktor och levande ljus.