Tilltron på svenska bostadsmarknaden ökar

Oförändrad ränta ökar tilltron i fastighetsbranschen och på bostadsmarknaden

Dagens räntebesked om oförändrad styrränta kom för många som en positiv överraskning, vilket ökar tilltron till bostadsmarknaden. Detta utgör ett viktigt signalvärde för hela den svenska ekonomin.

Notoriska optimister förväntade sig en höjning på 0,25 procentenheter, samtidigt som det förväntades i kommunikationen att detta skulle vara den sista höjningen. Istället gavs en öppning för eventuella höjningar kommande år, vilket plötsligt känns osannolikt.

–Ekonomin generellt, och fastighetsmarknaden i synnerhet, kommer att känna av positiva vindar. Det skulle förvåna mig om vi inte ser tvåsiffriga procentuella värdeökningar i ett flertal noterade fastighetsbolag de närmsta dagarna. Nuläget ger också hopp till utvecklare som valt att mer eller mindre avveckla sina utvecklingsavdelningar, varför upprustningen nu sakta kommer att ta fart igen.

För den privata bostadsmarknaden kommer den generellt belånade familjen att ge en lättnadens suck, och jag är övertygad om att vi, när vi tittar tillbaka om något år, kommer att se att vi nu har passerat den absoluta lågpunkten för fastighetsmarknaden i Sverige säger Per Svensson, VD och grundare av Croisette

Nu kan vi framöver skönja ett tydligare ljus när vi spejar in i framtidskikaren. Det är angeläget att vi också tror och verkar för att bygga och etablera nya bostäder och kvarter i linje med bristen på bostäder generellt. Vi vågar satsa och lyfta blicken; marknaden tar fart igen, och uppdämda behov kan bli verklighet i vårt avlånga land.

Internationellt kan detta även leda till ett genombrott och ett ökat intresse för svenska fastighetsinvesteringar, där även internationellt kapital kan gynna helheten. Tillsammans med en inflationskurva som också har dämpats är det kanske dags att verkligen ställa oss frågan – är det nu det vänder till en hållbar framtid där vi vågar satsa och förverkliga bostadsdrömmar? säger Johan Linde, Head of International Residential