Borggårds Herrgård 1

Nyhet -

Croisette förmedlar en av Sveriges äldsta herrgårdar – en tidsresa i historia och elegans

Croisette har fått det angenäma uppdraget att finna en ny ägare till Borggårds Herrgård 1. En ståtlig slottsliknande fastighet belägen i en sagolik miljö,

I en förtrollande omgivning bland Östergötlands öppna åkermarker och grönskande fält reser sig Borggårds Herrgård 1. Denna majestätiska herrgård, en av Sveriges äldsta, bjuder in till en perfekt symfoni där dåtid och nutid möts i harmoni.

Historia
Borggårds Bruk, med sina rötter som sträcker sig tillbaka till 1486, bär på en fascinerande historia. Redan år 1486 nämns bruket för fösta gången i dokument, och en av de tidigare ägarna var självaste Gustav Vasa. Bruksherrgården i Borggård byggdes år 1825 och genomgick en omfattande restaurering 1932, vilket resulterar i dagens utseende. Under årens lopp har Borggård utvecklats till en komplett herrgård, där den senaste ägaren har förvaltat och renoverat med omsorg och respekt för dess historiska värde.

Arkitektur

Med sina 580 kvadratmeter erbjuder herrgården stora sällskapsrum, salonger, matsalar, bibliotek och tiotal sovrum. Den södervända terrassen med pool bjuder på en magisk utsikt över ån och det omgivande landskapet, en perfekt plats för avkoppling och njutning.

Herrgården kompletteras av två flygelbyggnader som inkluderar ett gym, en uthyrningsbar lägenhet och ett kontor. Dessutom finns ett orangeri som fungerar som garage med Teslaladdare, vilket ger en modern komfort och praktisk funktionalitet.

Exceptionella mervärden
På den 14 hektar stora egendomen finns också en helikopterplatta, en tennisbana, en maskinhall, ett förrådshus och ett lusthus vid vattnet. Herrgården är också miljövänlig eftersom den har en solcellsanläggning som täcker hela gårdens elförbrukning.

Borggårds Herrgård 1 är ett högklassigt boende, med dess unika charm och en perfekt balans mellan tradition och modernitet blir detta en plats för de som söker det exceptionella.

“Borggårds Herrgård 1 är en unik och exklusiv herrgård som erbjuder ett boende av högsta internationella klass. Här ges möjligheten att bo i en av Sveriges äldsta och vackraste herrgårdar, som har renoverats med högsta kvalitet och omtanke. Här finns allt du kan önska dig och mer därtill" säger Felix Åhlén, Ansvarig mäklare på Croisette.