Färre men större konkurser i augusti

Färre men större konkurser i augusti

För andra månaden i rad minskar antalet konkurser i Sverige. Under augusti gick totalt 387 svenska aktiebolag i konkurs, vilket är 11 procent färre jämfört med året innan. Det visar ny konkursstatistik från affärs- och kreditupplysningsföretaget Creditsafe.

Antalet aktiebolag som gick i konkurs i augusti är den lägsta månadssiffran sedan september 2011. Trots en relativt låg augustisiffra är årets sammanlagda konkursökning sex procent. Hittills i år har 4 319 aktiebolag gått i konkurs, vilket kan jämföras med 4 073 under samma period föregående år. Ser man två år tillbaka i tiden är ökningen i år hela 18 procent.

– Augusti är i regel den månad på året med det lägsta antalet konkurser. Sommar och ledighet bidrar till en lägre aktivitetsnivå i företagen generellt, viket också återspeglas i konkursstatistiken, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

Trots en minskning av antalet konkurser, kan det konstateras att bolagen försatta i konkurs i augusti är större än motsvarande period föregående år. Totalt berörs 1980 anställda av konkurserna, en ökning med 22 procent. Medelomsättningen i de konkursade bolagen ökade med 20 procent till 9,5 miljoner kronor.

Den största konkursen - både vad gäller omsättning och antal anställda - var Arkivator AB med säte i Falköping. Bolaget omsatte 707 miljoner och har 362 anställda. Näst största konkurs var söderhamnsbaserade Rexinus AB, med 145 anställda.

För konkursstatistik
per den 3 september 2013, se bifogade fil som omfattar:

• De tio största konkurserna i augusti 2013
  • Konkurser i augustimånader 1998-2013

För mer information,

Creditsafe är Europas största leverantör av kredit- och affärsinformation. För er som har behov av att snabbt och enkelt kunna göra kreditbedömning på företag och privatpersoner, erbjuder Creditsafe ett komplett utbud av tjänster för kreditupplysning.