Sverige slår rekord i antal konkurser

Sverige slår rekord i antal konkurser

Sverige slår rekord i antal aktiebolagskonkurser och siffran för maj är den högsta månadssiffran på 16 år. Totalt gick 618 aktiebolag i konkurs under maj visar ny statistik från affärs- och kreditupplysningsföretaget Creditsafe, som gjort mätningar sedan 1998.

– Vår statistik går 16 år tillbaka i tiden och aldrig tidigare har vi haft en så hög siffra för maj månad, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

Den nedåtgående trenden har pågått en tid. Hittills under året har antalet konkurser per månad varit betydligt högre än för 2012, både januari och februari hade dessutom högsta månadssiffran på 10 år. Under samma period förra året uppgick konkurserna till 597 stycken, vilket gör att årets maj månad – med sina 618 konkurser – utgör en ökning med drygt 3 procent. Genomsnittet sedan 1998 för antalet aktiebolagskonkurser under maj är 510 stycken.

Sett till omsättningen är månadens största konkurs Transportledet AB i Hässleholm med 312 anställda och en omsättning på 364 miljoner. Den mest omtalade konkursen är nummer fem på listan: Peace & Love Aktiebolag i Borlänge, med en omsättning på 105 miljoner kronor och 48 anställda.

Västra Götaland ökade med 36 procent
Utmärkande är även andelen konkurser i Västra Götaland. Totalt under maj gick 101 aktiebolag i konkurs i Västra Götaland, vilket innebär en ökning med hela 36 procent jämfört med samma period förra året då antalet var 74 konkurser. På listan över de 100 största konkurserna för aktiebolag är 25 av företagen registrerade i Västra Götaland, jämfört med 17 företag i Stockholms län.

För konkursstatistik avseende svenska aktiebolag per den 3 juni 2013, se bifogade fil:
- De tio största konkurserna under maj 2013
- Statistik över konkurser i maj de senaste 16 åren

För mer information:

Telefon 031-725 50 33 eller via e-post krister.jonsson@creditsafe.se

Telefon 031-725 50 47 eller via e-post sandra.andersson@creditsafe.se

Creditsafe är en av Sveriges ledande leverantörer av affärs- och kreditinformation. Vi förser dagligen en mängd företag med värdefull information genom hela affärsprocessen, samtidigt som vi hjälper företag att undvika kreditförluster. Creditsafe Sverige är en del av Creditsafe Group - Europas mest använda leverantör av kreditupplysning.