437 aktiebolag i konkurs i juli

437 aktiebolag i konkurs i juli

Under sommarmånaden juli gick 437 aktiebolag i konkurs, vilket är en ökning på en procent jämfört med samma månad föregående år. Det är andra månaden i rad som antalet konkurser ökar. Samtidigt fortsätter antalet anställda som påverkas av konkurserna att minska, liksom storleken på de konkursade aktiebolagen. Det visar ny konkursstatistik från affärs- och kreditupplysningsföretaget Creditsafe.

Julistatistiken bekräftar tendensen från juni om att minskningen av antalet konkurser har avstannat och att det nu framför allt är mindre aktiebolag som drabbas. Trots en marginell ökning i juli, har antalet konkurser minskat under 9 av de senaste 12 månaderna. Hittills i år är minskningen 8 procent.

Även om antalet aktiebolag som går i konkurs ökar, så fortsätter antalet anställda som drabbas av konkurser att minska. Totalt berörs 1355 anställda av konkurser i juli, vilket är en minskning med 26 procent jämfört med samma månad föregående år. Den genomsnittliga omsättningen i de konkursade bolagen minskade med 32 procent till 5,7 miljoner kronor.

-  Man ska vara försiktig med att dra slutsatser på julisiffror då det är en semestermånad med relativt liten aktivitet. Dock går det inte att bortse ifrån att antalet konkurser nu ökat två månader i rad och att det främst gäller mindre företag. Frågan är om det ligger något bakom denna utveckling, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

Alla svenska län drabbades av konkurser i juli. Flest skedde i Stockholms län (154) följt av Skåne (85) och Västra Götaland (57).

I genomsnitt har de konkursdrabbade aktiebolagen fyra anställda. De konkurser som berör flest anställda är AB Wahlquists Verkstäder i Linköping med 141 anställda och Moribondo AB i Örebro med 98 anställda. 174 aktiebolag har en (1) eller ingen anställd. Den största konkursen sett till omsättning är Kentaro AB (298 miljoner kronor) i Stockholm följt av nämnda AB Wahlquists Verkstäder (192 miljoner kronor) i Linköping.

För konkursstatistik
per den 5 augusti 2014, se bilaga som omfattar:

• Antal aktiebolagskonkurser under 2012, 2013 och 2014 uppdelat per månad
  • De tio största konkurserna under juli 2014 (omsättning)

För mer information:

Telefon 070-030 36 37 eller via e-post sandra.andersson@creditsafe.se

Telefon 070-628 08 99 eller via e-post krister.jonsson@creditsafe.se

Creditsafe är ett av Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. Vi levererar information direkt anpassad för webben eller via kundanpassade integrerade lösningar. Vi erbjuder stora som små företag ett komplett utbud av kredit- och marknadstjänster, med allt från kreditbedömning till riskanalys och prospektering av nya kunder.