Stockholms bank- och finansvärld toppar löneligan

Vill du bli rik på ditt jobb ska du bo i Stockholm och jobba inom kreditinstitut och försäkringsbranschen. Det visar lönestatistik från affärs- och kreditinformationsföretaget Creditsafe. På topp-tio-listan över svenska aktiebolag med fler än 50 anställda, finns sex bolag i just kreditinstitut och försäkringsbranschen och alla har sitt säte i Stockholm. Samtliga bolag på topp-tio-listan med högst snittlön har för övrigt huvudkontor i Stockholm och alla tio betalar ut över en miljon per anställd och år.

Högst upp på listan över företag som betalar bäst ligger ABG Sundal Collier AB. De 88 anställda har en genomsnittlig lön på 1 688 000 kronor, vilket innebär en månadslön på drygt 140 000 kronor före skatt. Bolaget, som sysslar med aktiehandel och bankirverksamhet, har på ett år höjt snittlönerna från 1 389 000 kronor till 1 688 000 kronor och gått från fjärde- till förstaplats på tio-i-topp-listan.

På andraplats ligger SEB Investment Management AB med 1 379 000 kronor i snittlön. Bolaget innehade samma placering på motsvarande lista 2010, men betalade då ut en snittlön på 1 668 000 kronor till de cirka 70 anställda.

På tredje plats ligger organisationskonsulten The Boston Consulting Group Nordic AB med 1 371 000 kronor, vilket kan jämföras med deras snittlön 2010 som låg på 1 296 000 kronor (sjätte plats). Antalet anställda har också ökat, från 266 till 288, och är det enda bolag utanför kreditinstitut och försäkringsbranschen som sprängt sig in i topp-sex.

En annan bransch som finns med på många topp-platser är information och kommunikation. Två av bolagen på topp-tio är just informations- och kommunikationsföretag. Gartner Sverige AB ligger på en sjunde plats med en snittlön på 1 108 000 kronor och på åttondeplats återfinns Google Sverige AB som till sina 52 anställda betalar ut en snittlön på 1 083 000 kronor.

Första företag utanför Stockholmsregionen återfinns på en elfteplats. Det är Göteborgsbaserade CellMark (bedriver handel med skogsprodukter och värdepapper samt förvaltar egendom) som betalar en snittlön på 999 000 kronor per år och anställd.

Tittar men lite längre ned i listan, är det bland de 100 företag som betalar ut högst snittlön SAS Tech AB som har högst total lönekostnad. De betalar ut 973 321 000 kronor per år i lön till sina 1 571 anställda. SAS Tech AB är en ledande aktör inom flygplansunderhåll.

Fotnot:

Listan är baserad på de senaste boksluten som har lämnats in till Bolagsverket.

Alla snittlöner är inklusive skatt men exklusive sociala avgifter.

Lön till VD och styrelse ingår ej.

För ytterligare information, kontakta:

Krister Jonsson, Sverigechef Creditsafe, tel 031-725 50 33.

Se bifogad PDF över de 100 bäst betalande bolagen i Sverige.

Creditsafe Sverige levererar kreditinformation direkt anpassad för webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Creditsafe Sverige ingår i Creditsafe Group, en av Europas största leverantörer av affärsinformation med över 50 000 kunder och cirka 500 anställda. Förutom Sverige har koncernen verksamhet i Storbritannien, Tyskland, Irland, Frankrike, Belgien och Nederländerna, samt via samarbetsavtal i Norge, Finland och Danmark. Koncernen expanderar och flera nya länder kommer att tillkomma under 2011. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg.