Skatteanstånden utgör en allt större belastning för många företag.

Stabilisering av konkursnivåer – men fortsatt oro kring skatteanstånd

I augusti gick 500 aktiebolag i konkurs, en minskning med tre procent jämfört med föregående år. Samtidigt hade var femte bolag i konkurs ett skatteanstånd. Bland de största konkurserna i augusti finns ett av Sveriges ledande solcellsföretag, en stor svensk vinleverantör samt den välkände whiskytillverkaren Mackmyra.

📁 Ladda ner alla konkurser (excel)

Under augusti försattes 500 aktiebolag i konkurs, jämfört med 516 under samma period förra året. Trots en svag nedgång, är det fortfarande en relativt hög siffra för en augustimånad. Sett till genomsnittet senaste tio åren, som ligger på 363 konkurser under augusti, ligger både årets och fjolårets siffror betydligt över.

- Efter två år av ökande konkurser ser vi nu en månad där utvecklingen har bromsat in, vilket är mycket glädjande. Samtidigt ser vi att det vi länge varnat för håller på att bli verklighet – skatteanstånden utgör en allt större belastning för många företag, säger Henrik Jacobsson, VD på Creditsafe.

Skatteanstånd bakom flera konkurser

Under augusti hade över 20 procent av bolagen i konkurs ett skatteanstånd. Det är en markant ökning jämfört med tidigare månader då siffran legat mellan 12 och 14 procent. Bland de tio största konkurserna hade hälften av företagen skulder från uppskjutna skatteanstånd.

- Detta visar återigen att tillfälliga anstånd är en betydande riskfaktor, och att det är avgörande att arbeta nära dessa kunder. Ett företag kan ha flera olika anståndsperioder och det är när dessa börjar att löpa ut, som det är störst risk, det vill säga när skulden måste betalas. Det vi ser nu är att företagen inte klarar av att betala sina skulder när fler av anstånden löper ut till betalning, förklarar Henrik.

Storleken på konkursade aktiebolag

De konkursade bolagen med ett skatteanstånd hade en medianomsättning på 5,6 miljoner och sju anställda, vilket är avsevärt högre än genomsnittet för samtliga konkurser i augusti, med en medianomsättning på 1,4 miljoner och tre anställda.

Fastighetsbolag och partihandel ökar mest
Under augusti var fastighetsbranschen hårdast drabbad, med tre gånger så många konkurser jämfört med samma period förra året. Även inom partihandeln var det en dubblering av antalet konkurser. Övriga branscher visade en minskning eller låg på ungefär samma nivå som förra året sett till augusti.

Hittills i år har fastighetsbranschen haft största ökning med 77 procent, följt av bilhandeln med 67 procent, e-handeln med 46 procent och bygg med 39 procent. Jämfört med förra året så ökar konkurserna i samtliga branscher.

Solcellsföretag största konkursen

Största konkursen i augusti var en av de största solcellsaktörerna på den svenska marknaden - Solcellen Sverige AB, även känt som Solcellen.nu. Företaget nådde under 2023 ett ekonomiskt rekord med en omsättning på över 200 miljoner kronor. Därefter kom ett konsultbolag inom bygg- och anläggningsteknik baserat i Svedala - Stjernplan Entreprenad Syd AB. Företaget omsatte 186 miljoner kronor och i slutet av juli försattes även systerbolaget MT Syd AB i konkurs.

På topp 10-listan återfinns två välkända aktörer inom alkoholbranschen. Mackmyra, en anrik whiskytillverkare grundat 1999 samt vin- och spritimportören We & Wine, som startades 1975 och med över 100 produkter i Systembolagets sortiment.

Nyregistrerade aktiebolag minskar

I augusti registrerades 3 048 nya aktiebolag, det är en minskning med 11 procent jämfört med samma period i fjol. Totalt finns idag 775 000 aktiebolag i Sverige.

Konkurser per bransch

Bransch
Ökning 2023/2024
Bilhandlare
60 82 137 🔺 67%
Bilverkstäder 120 164 193 🔺 18%
Byggbranschen 644 888 1 236 🔺 39%
Detaljhandel 400 619 657 🔺 6%
E-handel 114 118 172 🔺 46%
Fastighetsbolag 100 127 225 🔺 77%
Hotell & Restaurang 313 434 551 🔺 27%
Industri
158 200 268 🔺 34%
Konsultbolag 248 330 427 🔺 29%
Partihandel 221 293 337 🔺 15%
Åkerier 89 122 164 🔺 34%

Konkurser per månad och år

Konkurser i augusti mellan 1994-2024

46 GÄVLE
10 Ziafrukt AB
8 MALMÖ

Ladda ner alla konkurser per månad

Antalet konkurser per län

Ej definierat 5 4 28 74

Totalt 516 500 5 024 6 691 🔺 33%

Om statistiken

Creditsafes konkursstatistik omfattar svenska aktiebolag och uppdateras alltid samma dag som publicering. Konkursstatistiken mäts från den första till sista dagen varje månad. Om månadsskiftet sker på en helg eller röd dag summeras statistiken på morgonen den första arbetsdagen. Detta innebär att även sent registrerade konkurser kommer med i aktuell månadsstatistik.

Creditsafe är världens mest använda kreditupplysningsföretag. Vi levererar kvalitativ kredit- och affärsinformation och erbjuder kreditupplysningar i 200 länder. Vi hjälper er med säkrare affärsbeslut och minskade kreditförluster.