Saabs konkurs slog hårt i december

Bolagskonkurserna minskade med en procent under december 2011 jämfört med motsvarande period i fjol, men på grund av Saabs konkursansökan strax före jul drabbades totalt 5 536 anställda. Det innebär att drygt 4 000 fler personer blev utan arbete jämfört med december månad 2010. Det visar konkursstatistik från affärs- och kreditinformationsföretaget Creditsafe.

– Sett till helåret 2011 var det en förhållandevis gynnsam konkursutveckling. Men siffrorna drogs ned av två riktigt stora konkurser. Det var Onoffs konkurs i juli och, förstås, Saabs konkurs strax före jul, säger Krister Jonsson, Sverigechef för Creditsafe.

Antalet anställda som drabbats av bolagskonkurser har legat ganska jämt från månad till månad under hela 2011. Snittet för årets elva första månader har varit knappt 1 450 personer som tvingats lämna sina arbeten. I december drabbades inte mindre än 5 536 personer av konkurser. Den dramatiska ökningen kan förstås härledas till Saabs konkurs.

I och med att Saab Automobile AB, Saab Automobile Powertrain AB och Saab Automobile Tools AB begärdes i konkurs under december månad 2011 – tre bolag med en gemensam omsättning på totalt drygt 7,5 miljarder kronor – steg också medelomsättningen för bolag i konkurs i december månad från 4,1 miljoner 2010 till 23,9 miljoner 2011.

– Under 2011 gick totalt 5 574 bolag i konkurs, vilket är en minskning med två procent jämfört med 2010. Men på grund av Onoffs konkurs i juli och Saabs konkurs i december, var det drygt tio procent fler anställda som drabbades. Totalt blev 21 398 personer direkt drabbade av bolagskonkurser under 2011.

– Även medelomsättningen hos de bolag som gick i konkurs betydligt högre 2011 än under året innan – 7,3 miljoner kr för 2011 jämfört med 5,5 miljoner kr året innan. Siffror som också de direkt kan härledas till Onoffs och Saabs konkurser.

Totalt sjönk antalet bolagskonkurser med två procent under 2011 jämfört med 2010. Jämfört med 2009 var det nästan 14 procent färre bolagskonkurser 2011.

– Återstår att se hur den globala ekonomiska oron kommer att slå under 2012. Men trots att den svenska tillväxten var förhållandevis svag under 2011 visar konkursstatistiken att vi har stabila företag som är väl förberedda på en försämrad konjunktur, säger Krister Jonsson.

OBS: Se Creditsafes konkursstatistik för aktiebolag och de tio största konkurserna under november 2011 (omsättning) i bifogat worddokument.

För ytterligare information, kontakta: Krister Jonsson, Sverigechef Creditsafe, tel 031-725 50 33.

Creditsafe Sverige levererar kreditinformation direkt anpassad för webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Creditsafe Sverige ingår i Creditsafe Group, en av Europas största leverantörer av affärsinformation med över 50 000 kunder och cirka 500 anställda. Förutom Sverige har koncernen verksamhet i Storbritannien, Tyskland, Irland, Frankrike, Belgien och Nederländerna, samt via samarbetsavtal i Norge, Finland och Danmark. Koncernen expanderar och flera nya länder kommer att tillkomma under 2011. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg.