Saab Automobile AB mest sökt i Creditsafes databas

Inte helt oväntat toppar Saab Automobile AB kredit- och affärsinformationsföretaget Creditsafes lista över landets tio mest sökta bolag i deras databas.

– Saab är ett stort företag med många leverantörer och affärspartners. I samband med obeståndet ville många av dem hålla sig informerade om den samlade ekonomin, bolagsstruktur med mera, säger Krister Jonsson, Sverigechef för Creditsafe.

Närmare 40 procent fler sökningar än det näst mest sökta företaget. Saab Automobile AB toppar i överlägsen stil Creditsafes statistik över landets mest sökta bolag i kredit- och affärsinformationsföretagets databas under den senaste tolvmånadersperioden.

Tvåa på listan över de tio mest sökta bolagen är YIT Sverige AB som är verksamma inom fastighetsservicesektorn. Även på tredjeplatsen är det ett företag verksamt inom bygg- och fastighetssektorn – Ahlsell Sverige AB, grossistföretag inom installationsprodukter.

Totalt är två tredjedelar av de 20 mest sökta företagen i Creditsafes databas verksamma inom fastighet, bygg och anläggning.

– Det är en bransch med komplicerad leverantörsstruktur inom allt från material till tjänster.

– Således är det många affärer och transaktioner som görs, samtidigt som branschen måste anses som konkursbenägen om vi ser till annan tillgänglig statistik i vår databas, förklarar Krister Jonsson.

Fyra på tio-i-topplistan över mest sökta företag i Creditsafes databas är Saab Aktiebolag. Detta är det publika Saab-bolaget verksamt företrädesvis inom försvarssektorn.

– Troligen utgör merparten av söken på Saab Aktiebolag egentligen Saab Automobile, är Krister Jonssons kommentar till försvars-Saabs placering.

På femteplatsen återfinns Praktikertjänst Aktiebolag, producentkooperativ verksamt inom tand-, hälso- och sjukvård.

För ytterligare information, kontakta: Krister Jonsson, Sverigechef Creditsafe, tel 031-725 50 33.

Här är listan över de tio mest sökta företagen från och med mars 2011 till och med februari 2012:

Mest sökta företagsnamn i Creditsafes databas

1. Saab Automobile Aktiebolag

2. YIT Sverige AB

3. Ahlsell Sverige AB

4. Saab Aktiebolag

5. Praktikertjänst Aktiebolag

6. ABB AB

7. Bravida Sverige AB

8. Blidö Entreprenad Aktiebolag

9. NCC Construction Sverige Aktiebolag

10. Peab Sverige AB

Creditsafe Sverige levererar kreditinformation direkt anpassad för webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Creditsafe Sverige ingår i Creditsafe Group, en av Europas största leverantörer av affärsinformation med över 50 000 kunder och cirka 500 anställda. Förutom Sverige har koncernen verksamhet i Storbritannien, Tyskland, Irland, Frankrike, Belgien och Nederländerna, samt via samarbetsavtal i Norge, Finland och Danmark. Koncernen expanderar och flera nya länder kommer att tillkomma under 2011. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg.