Onoffs konkurs slog hårt i semestermånaden juli

Elektronikkedjan Onoffs konkurs innebär att juli månads statistik gällande bolagskonkurser försämras avsevärt. Visserligen minskar det totala antalet konkurser jämfört med samma period i fjol, men antalet anställda som drabbas och medelomsättningen hos de bolag som gått i konkurs ökar. Det visar ny månadsstatistik från affärs- och kreditinformationsföretaget Creditsafe.

– Den positiva trenden håller i sig. Antalet bolagskonkurser fortsätter minska och jämfört med juli 2009 är nedgången nästan 17 procent. Sett till årets första sju månader har vi haft fyra procent färre konkurser jämfört med motsvarande period 2010, säger Krister Jonsson, Sverigechef för Creditsafe och fortsätter:

– Däremot slog konkursen för elektronikkedjan Onoff hårt på många sätt. Det var många anställda som drabbades och företagets omsättning på drygt tre miljarder kronor innebar också att medelomsättningen hos de bolag som gick i konkurs under juli månad steg från 4,5 miljoner kronor 2009 till 13,5 miljoner kronor 2011. Det innebär att den positiva trend att allt färre anställda drabbas av konkurser som vi såg förra månaden, bröts på grund av en enda stor bolagskonkurs.

Creditsafes statistik gällande bolagskonkurser visade fram till och med juni att allt färre anställda drabbades av konkurser, men på grund av Onoffs konkurs ser siffrorna nu helt annorlunda ut.

720 personer drabbades av Onoffs konkurs. Mot bakgrund av att medelantalet gällande berörda anställda normalt ligger mellan tre och fyra, är det förstås ett hårt slag.

Efter juni månads stora nedgång av antalet konkurser – jämfört med motsvarande period i fjol – är siffran för juli månad åter igen på en mer normaliserad nivå sett till hela 2011. Totalt har alltså fyra procent färre bolag gått i konkurs under årets första sju månader jämfört med 2010. Siffran för juli 2011 ligger på en nedgång på fyra procent.

Noterbart är också att konkursstatistiken från Creditsafe visar att det under juli månad totalt var 1 698 anställda som drabbades av 379 konkurser. Det är årets högsta siffra och en ökning med 38 procent jämfört med juni månad.

OBS: Se Creditsafes konkursstatistik för aktiebolag och de 20 största konkurserna under juli 2011 (omsättning) i bifogat worddokument.

För ytterligare information, kontakta: Krister Jonsson, Sverigechef Creditsafe, tel 031-725 50 33.

Creditsafe Sverige levererar kreditinformation direkt anpassad för webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Creditsafe Sverige ingår i Creditsafe Group, en av Europas största leverantörer av affärsinformation med över 50 000 kunder och cirka 500 anställda. Förutom Sverige har koncernen verksamhet i Storbritannien, Tyskland, Irland, Frankrike, Belgien och Nederländerna, samt via samarbetsavtal i Norge, Finland och Danmark. Koncernen expanderar och flera nya länder kommer att tillkomma under 2011. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg.