Nio procent färre konkurser under årets första nio månader

Nio procent färre konkurser under årets första nio månader

Under september gick 390 svenska aktiebolag i konkurs. Det är en minskning med 12 procent jämfört med samma månad förra året. Antalet anställda som berörs av konkurserna minskade med 20 procent. Det visar ny konkursstatistik från affärs- och kreditupplysningsföretaget Creditsafe.

Septemberstatistiken innebär att trenden med minskande antal konkurser håller i sig. Sedan årsskiftet är den totala minskningen nio procent jämfört med samma period föregående år.

Minskningen blir än tydligare sett till antalet anställda som drabbas och storleken på företagen som går i konkurs. Totalt berörs 1282 anställda av konkurser i september, vilket är en minskning med 20 procent jämfört med samma månad föregående år.

Det är ingen tvekan om att vi är inne i en stark konjunktur. Under nio av de senaste 12 månaderna har vi sett minskade antal konkurser, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

Alla svenska län drabbades av konkurser i september. Flest skedde i Stockholms län (112) följt av Skåne (59) och Västra Götaland (54). Tre län visar på tydlig ökning av antalet konkurser; Örebro (från 5 till 13), Dalarna (5 till 9) samt Östergötland (13 till 20).

Den genomsnittliga omsättningen i de konkursade bolagen minskade med 47 procent till 5,4 miljoner kronor. Största konkursen sett till omsättning är Byggentreprenör M. Sundström AB (200 mkr) i Haninge följt av GA Sverige AB (190 mkr) i Stockholm.

I genomsnitt har de konkursdrabbade aktiebolagen fem anställda. De konkurser som berör flest anställda är Byggentreprenör M. Sundström AB i Haninge med 58 anställda och Explizit Design & Development AB i Skellefteå med 47 anställda. 160 aktiebolag har en (1) eller ingen anställd.

För konkursstatistik per den 2 oktober 2014, se bilaga som omfattar:

• Antal aktiebolagskonkurser under 2012, 2013 och 2014 uppdelat per månad
  • De tio största konkurserna under september 2014 (omsättning)

För mer information:

Creditsafe är ett av Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. Vi levererar information direkt anpassad för webben eller via kundanpassade integrerade lösningar. Vi erbjuder stora som små företag ett komplett utbud av kredit- och marknadstjänster, med allt från kreditbedömning till riskanalys och prospektering av nya kunder.