Konkurserna i Sverige ökar igen

Konkurserna i Sverige ökar igen

För andra gången i år ökar antalet konkurser och hösten inleds med en svag uppgång i Creditsafes konkursstatistik. Under augusti månad ökade antalet konkurser med tre procent jämfört med samma månad förra året. Storstadsregionerna står för de flesta konkurserna, men länet som på årsbasis ökat mest jämfört med förra året är Värmland.

Efter flera månader med sjunkande konkurssiffror visar nu augusti en vändning och konkurserna ökar svagt. Totalt 322 aktiebolag försattes i konkurs under augusti månad vilket är en ökning med tre procent jämfört med samma period förra året (314 aktiebolag).

De län som ökat mest hittills i år jämfört med samma period förra året är Värmland (+21%), Kalmar (+14%) och Kronoberg (+13%). Den positiva trenden med minskat antal konkurser håller fortfarande i sig för både Västmanland (-45%) och Gotland (-45%). Även Gävleborg visar positiva siffror på årsbasis, med -34% jämfört med samma period förra året.

För de tre storstadsregionerna är det fortsatt minskade siffror för Västra Götaland (-11%) och Skåne (-19%), Stockholm däremot uppvisar ett ökat antal konkurser (+1%) hittills i år.

– Det är andra gången i år vi ser en vändning i statistiken. Förra gången var i april då ökningen var nio procent. Om det är ett trendbrott eller en enstaka förändring återstår att se när vi nu går från den förhållandevis lugna sommarperioden in i en intensiv höst på allvar, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

De fyra största konkurserna denna månad har skett i Stockholmsregionen. Störst var Phone Family AB i Kista med 128 miljoner i omsättning och 97 anställda. Därefter Smedborn Byggare Aktiebolag i Solna, Vanda Acars AB i Kista samt Cistes Service AB i Bagarmossen.

Antalet anställda som berördes av konkurserna i augusti var 1 095 och minskade därmed med fyra procent jämfört med augusti förra året (1 143). I genomsnitt har de konkursade företagen fyra anställda och 30 av aktiebolagen hade 10 eller fler anställda. Även den genomsnittliga omsättningen i de konkursade bolagen har ökat något och ligger denna månad återigen på över fem miljoner (5,2).

Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per län:

Län

Östergötland
Ej definerat

Totalt 322

10 största aktiebolagskonkurserna under augusti 2016 (omsättning):

Företag Omsättning (tkr)
10.
GTC Print AB
LULEÅ

För konkursstatistik per den 1 september 2016, se bilaga som omfattar:

• Antal aktiebolagskonkurser under 2014, 2015 och 2016 uppdelat per månad
  • De tio största konkurserna under augusti 2016 (omsättning)
  • Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per län

För mer information:

Sandra Andersson, Marketing Manager, Creditsafe

Krister Jonsson, General Manager Scandinavia, Creditsafe

Creditsafe är ett rikstäckande kreditupplysningsföretag som bedömer kreditvärdighet hos företag och privatpersoner och erbjuder en mängd tjänster för kreditkontroll. Creditsafe har sedan starten 1997 levererat kvalitativ kredit- och affärsinformation till stora som små företag, kommuner, myndigheter och organisationer. Varje sekund hämtas 12 kreditupplysningar från någon av koncernens databaser, vilket gör Creditsafe till världens mest använda leverantör av kredit- och affärsinformation.