Färre och mindre konkurser i november

Färre och mindre konkurser i november

I november gick 598 svenska aktiebolag i konkurs. Det är en minskning med fyra procent jämfört med samma månad förra året, visar ny statistik från affärs- och kreditupplysningsföretaget Creditsafe.

Aktiebolagskonkurserna i november var mindre både vad gäller omsättning och antal anställda, jämfört med samma månad föregående år. Trots en procentuell nedgång så är antalet konkurser under november månad 2013 relativt högt. Bara en gång tidigare under den senaste tio åren har det varit fler konkurser i november än i år. Snittet för de senaste tio åren under denna månad är 527 aktiebolag.

- Konjunkturen är svårbedömd och många företag har det fortfarande tufft. November är ofta en månad med många konkurser och i år är inget undantag. Även om konkurserna nu minskar marginellt så ligger de i ett historiskt perspektiv på en hög nivå, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

Det sammanlagda antalet som berördes var 1294 anställda, vilket är en minskning med hela 44 procent jämfört med samma månad förra året. I genomsnitt hade de konkursade bolagen i november i år 2,2 anställda. Medelomsättningen var 4,3 miljoner kronor, vilket är den lägsta siffran för de senaste fem årens novembermånader. Det är också det lägsta medelomsättningstalet för en månad i år.

Den omsättningsmässigt största konkursen var Commodity West AB i Kungsbacka med en omsättning på 391 miljoner. Flest anställda, 58, hade Johans Bilfrakt AB i Västerås. I konkursstatistiken för november finns endast 27 aktiebolag med 10 anställda eller fler.

För konkursstatistik per den 3 december 2013, se bilaga som omfattar:

- De tio största konkurserna under november 2013
- Konkurser i novembermånader 2003-2013

Creditsafe är Europas största leverantör av kredit- och affärsinformation. För er som har ett behov av att snabbt och enkelt kunna göra kreditbedömning på företag och privatpersoner, erbjuder vi ett komplett utbud av tjänster för kreditupplysning.