Här är företagen med de högsta lönerna

Här är företagen med de högsta lönerna

109 833 kronor i månaden. Det är genomsnittslönen på företaget som betalar sina anställda bäst i Sverige. Creditsafes nya lönetopplista visar att 13 företag i Sverige betalar ut en lön på mer än en miljon kronor om året per anställd. Stockholm fortsätter att dominera stort.

Affärs- och kreditupplysningsföretaget Creditsafe
presenterar varje år en lista över de 100 företag i Sverige som betalar ut högst lön till sina anställda. Ny etta på listan är Nordea Investment Managment AB, placering fyra på förra årets lista. Här har de 453 anställda en årslön på i genomsnitt över 1,3 miljoner kronor. Totalt finns 13 företag i Sverige där de anställda tjänar mer än en miljon kronor om året i genomsnitt, exklusive lön till VD och styrelsearvode.

Även i år domineras listan av företag från Stockholmsområdet. Först på plats 21 hittar vi ett företag, IKEA Industry AB, som har sin hemvist utanför Stockholm eller Solna. Totalt hör 81 av företagen hemma i Stockholm eller närliggande kommuner. Endast fyra företag på topplistan är belägna i Göteborg samt fyra företag i Malmö.

Kredit- och finansinstitutet ABG Sundal Collier AB som haft förstaplaceringen två år i rad faller i år till femte plats. Fyra av de sex företagen i toppen av listan tillhör kreditinstitut och försäkringsbolag. Fler branscher som betalar höga snittlöner är företag inom juridik och ekonomi samt information och kommunikation.

Accenture AB som gått från plats 37 till plats 24 är företaget med i särklass flest anställda. Det betalar ut en snittlön på 910 000 kronor till sina 728 anställda. Noterbart är även att Google klättrar uppåt för tredje året i rad och nu ligger på andra plats.

En jämförelse med förra årets lista, visar att åtta av företagen på topp 10 var med i fjol. Av de 100 bäst betalande företagen i Sverige är 37 nya på listan. I årets lönestatistik fastställs också att företagen betalar ut högre löner än tidigare. Nummer 100 på listan är JKL AB där de anställda har en årslön på 657 000 kronor. Det är 16 000 kronor mer än vad fjolårets företag på samma placering betalade sina anställda. För listettan har dock genomsnittslönen minskat med 94 000 kronor.

För mer information:

Creditsafe är ett rikstäckande affärs- och kreditupplysningsföretag. Vi levererar kreditinformation direkt anpassad för webben eller via kundanpassade integrerade lösningar. Vi täcker in alla behov ett företag har för att optimera sina affärsbeslut, säkerställa att man gör affärer med kreditvärdiga kunder samt minska risken för kreditförluster. Creditsafe är Europas största leverantör av kreditupplysning.