Fortsatt stark konjunktur ger färre bolagskonkurser

Flertalet av de svenska aktiebolagen mår riktigt bra. Enligt färsk statistik från kredit- och affärsinformationsföretaget CreditSafe fortsätter antalet bolagskonkurser att minska. Under årets fem första månader är antalet aktiebolag i konkurs 25 procent färre än för motsvarande period i fjol.

Enligt CreditSafe:s statistik har 1856 aktiebolag gått i konkurs från januari till maj i år, vilket ska jämföras med 2474 under motsvarande period i fjol.

”Dock ser vi en smärre uppgång i maj jämfört med maj i fjol. I maj registrerades 566 bolagskonkurser medan i fjol var det 553. En marginell skillnad på knappa två procent.”

”Men sett till utvecklingen hittills, så tyder allt på en fortsatt stark svensk konjunktur med en 25-procentig minskning av bolag i konkurs jämfört med i fjol”, säger Krister Jonsson, platschef för CreditSafe Sverige.

Går man tillbaka i statistiken över bolagskonkurser till finans- och bilkrisåret 2009, så hade dittills 2966 konkurser registrerats.

”Sett över tid visar det på en markant nedgång av antalet bolagskonkurser i Sverige”, konstaterar CreditSafe:s Krister Jonsson.

En intressant notering i CreditSafes statistik över bolagskonkurser i maj 2011 är att det genomsnittliga bolaget i konkurs omsatte 3,5 miljoner kronor vilket är 1,2 miljoner lägre än för april. Genomsnittsantalet anställda som berörts är fyra personer.

Enskilt största konkursen i maj är Björnekulla Fruktindustrier AB i Åstorp med en omsättning på 112 miljoner kronor och 46 anställda. Enskilt största konkursen med flest anställda berörda är Ekman Assistansservice AB i Enköping med 135 anställda vid konkurstillfället. Ett tredje större aktiebolag som konkursregistrerats under maj är Comfortbåtar i Arvika AB med en omsättning på 32 miljoner kronor och 22 anställda.

Creditsafe Sverige levererar kreditinformation direkt anpassad för webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Creditsafe Sverige ingår i Creditsafe Group, en av Europas största leverantörer av affärsinformation med över 50 000 kunder och cirka 500 anställda. Förutom Sverige har koncernen verksamhet i Storbritannien, Tyskland, Irland, Frankrike, Belgien och Nederländerna, samt via samarbetsavtal i Norge, Finland och Danmark. Koncernen expanderar och flera nya länder kommer att tillkomma under 2011. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg.