Fortsatt positivt för svenska företag - antalet konkurser minskar för åttonde månaden i rad

Efter sommarmånaderna, som generellt innebär färre konkurser, kan vi nu se att den nedåtgående trenden fortsätter. Under augusti månad registrerades 297 konkurser, vilket är en minskning med 11 % gentemot samma månad föregående år. De senaste fyra åren visar en stadigt sjunkande kurva av konkurser under augusti månad.

Sveriges aktiebolag går bra och minskningen av antalet konkurser fortsätter. Under årets åtta första månader minskade antalet konkurser med nio procent till 3 658, vilket kan jämföras med 4037 konkurser under samma period förra året. Under augusti gick totalt 297 aktiebolag i konkurs, vilket även det är en tydlig minskning med elva procent jämfört med samma månad året innan. Det är en bra bit under genomsnittet för en augustimånad (338) sett till de senaste tio åren.

Noterbart är att hela Norrland visar fina siffror. I augusti har exempelvis konkurserna minskat med 43 procent mot samma månad föregående år för Västerbotten. Creditsafes statistik fortsätter att visa på sjunkande siffror totalt i landet. Trots detta är det två län som går åt motsatt håll. Sedan januari ökade antalet konkurser i Gotlands län (+267%) och Uppsala (+40%). I resterande län sjunker siffrorna. Starkast utveckling bland storstadsregionerna visar fortfarande Stockholm som har en minskning av konkurser på 26 procent under augusti månad.

- Åtta månader in på året kan vi konstatera att 2015 kan bli ett riktigt rekordår i fråga om antalet konkurser. Svenska företag mår och går bra både på nationell och regional nivå, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

Största konkursen sett till omsättning var Aktiebolaget ByggCompagniet i Malmö (95,4 mkr), följt av Mikael Jonssons Åkeri i Kungälv AB (62,3 mkr). Sett till antalet anställda var Aktiebolaget ByggCompagniet i Malmö störst med 110 personer, sedan följer Event Design Group Europe AB med 32 anställda.

Antalet anställda som berördes av konkurserna i augusti var 1 111 och ökade därmed med åtta procent jämfört med augusti 2014. Det genomsnittliga aktiebolaget som gick i konkurs hade fyra anställda och 27 av aktiebolagen hade fler än tio anställda. Den genomsnittliga omsättningen i de konkursade bolagen minskade med en procent och uppgick till 4,4 mkr.

Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per län:

Län

Östergötland
-4 %
Ej definerat

10 största aktiebolagskonkurserna under augusti 2015 (omsättning):

Företag Omsättning (tkr)
SKELLEFTEÅ
10. EV Ejendomsinvestering Nynäshamn Holding AB
MALMÖ

För konkursstatistik per den 1 september 2015, se bilaga som omfattar:

• Antal aktiebolagskonkurser under 2013, 2014 och 2015 uppdelat per månad
  • De 10 största aktiebolagskonkurserna under augusti 2015 (omsättning)
  • Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per län

För mer information:

Creditsafe är ett av Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. Vi levererar information direkt anpassad för webben eller via kundanpassade integrerade lösningar. Vi erbjuder stora som små företag ett komplett utbud av kredit- och marknadstjänster, med allt från kreditbedömning till riskanalys och prospektering av nya kunder.