Fler bolag i konkurs i mars - men färre människor drabbas

Fler bolag i konkurs i mars - men färre människor drabbas

515 svenska aktiebolag gick i konkurs i mars visar ny statistik från affärs- och kreditupplysningsföretaget Creditsafe. Sett till antal är det en ökning på sex procent, jämfört med mars föregående år. Däremot rör det sig om företag med lägre omsättning och färre anställda.

I januari förra året inleddes en trend när antalet aktiebolagskonkurser blev fler än för samma månad året dessförinnan. Under mars 2013 ökade antalet konkurser med sex procent, men antalet människor som drabbas är färre. Totalt berördes 1591 anställda av konkurserna jämfört med 1986 stycken i mars 2012. Det innebär en minskning med 20 procent.

– Antalet aktiebolag som går i konkurs ökar, men det rör sig allt oftare om mindre bolag. När vi jämför statistiken kan vi konstatera att antalet anställda som berörs i princip är konstant under de första månaderna i år jämfört med förra året, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

Det största företaget som gick i konkurs i mars var Priority Aero Maintenance (Sweden) AB som hade 175 anställda och en omsättning på 191 miljoner kronor. Bland de konkursade bolagen är det 12 stycken som har 20 eller fler anställda.

– I genomsnitt hade konkursbolagen 4 anställda. Det rör sig alltså till allra största delen av småföretag. Vad det beror på är svårt att säga, men det är inte ovanligt att mindre företag få svårare att klara konkurrensen när det blir svårare ekonomiska tider, säger Krister Jonsson.

Nästan en femtedel av de största konkurserna finns inom byggindustrin. Kalmar och Västernorrlands län är de två län som saknas på listan över de 100 största konkurserna.

För konkursstatistik gällande svenska aktiebolag per den 3 april 2013, se bifogad fil:

–  De tio största konkurserna under mars 2013
–  Konkursstatistik för det första kvartalet 2013 samt föregående år 2012

Telefon 031-725 50 33 eller via e-post krister.jonsson@creditsafe.se

Telefon 031-725 50 47 eller via e-post sandra.andersson@creditsafe.se

Creditsafe är en av Sveriges ledande leverantörer av affärs- och kreditinformation. Vi förser dagligen en mängd företag med värdefull information genom hela affärsprocessen, samtidigt som vi hjälper företag att göra lönsammare affärer. Creditsafe Sverige är en del av Creditsafe Group - Europas mest använda leverantör av kreditupplysning online.