Färre konkurser i konkursmånaden mars

Historien upprepar sig, men inte samma omfattning som tidigare. Precis som de senaste tio åren ökar antalet konkurser under mars månad jämfört med februari månad.

Totalt gick 517 aktiebolag i konkurs under mars 2011, en ökning med 13 procent jämfört med februari.

Men jämfört med mars 2010 är det en nedgång med 10 procent. Detta visar färsk statistik från affärs- och kreditinformationsföretaget Creditsafe.

”Det är svårt att finna någon direkt förklaring till varför mars är en såpass utpräglad konkursmånad. Möjligen kan det ligga i att januari-februari är två konsumtionssvaga månader. Men också att ett nytt år kan innebära att företagare som överväger sin fortsatta näringsverksamhet väljer att begära bolaget i konkurs av tekniska skäl under det första kvartalet”, säger Krister Jonsson, platschef för Creditsafe Sverige.

Mars 2010 blev en mörk månad när det gäller bolagskonkurser i Sverige. Mitt under en stark konjunkturutveckling gick ändå 577 bolag i konkurs – det årets högsta månadssiffra. När nu Creditsafe presenterar siffrorna för mars 2011 är utvecklingen den samma – en markant uppgång jämfört med februari 2011. I antal konkurser handlar det om 517 bolag jämfört med 458 i februari. Men ändå en nedgång jämfört med i fjol.

”Det är ett tecken på att marknaden har stabiliserat sig och att vi är inne i något som kan likna en högkonjunktur. Nästan alla offentliga siffror pekar på en fortsatt stark konjunkturutveckling i Sverige”, säger Krister Jonsson som grundar detta bland annat på att det är 60 bolagskonkurser färre under mars månad i år jämfört med i fjol.

Under de senaste tio åren har marsstatistiken legat på 524 bolagskonkurser i snitt. I mars 2008 gick 360 bolag i konkurs, detta innan lågkonjunkturen slog till efter finanskrisen hösten 2008. Samma månad, men ett år senare, mars 2009, var siffran uppe i 684 konkurser.

Totalt drabbades 1 404 anställda av konkurserna under mars, vilket ändå är drygt 400 färre än under februari. Flest anställda hade SwePart Verktyg AB där 77 personer drabbades av bolagets konkurs. Största enskilda konkursen är E.S.S. Petrolserv AB i Mora med en omsättning på 326,5 miljoner kronor. Omsättningen för det genomsnittliga bolaget i konkurs sjönk från drygt 7 miljoner under februari till cirka 6,5 miljoner i mars.

Noterbart från konkursstatistiken för mars månad är också att på topp-tio-listan över de tio största konkurserna återfinns två bolag inom kött och charkuteribranschen. Såväl Fruängens Kött & Fläsk AB i Stockholm med en omsättning på 134,3 miljoner kronor och Nya Familjen Olssons Kött och Charkuterier AB i Göteborg som omsatte 74,5 miljoner har gått i konkurs.

Creditsafes konkursstatistik för aktiebolag och de tio största konkurserna under mars 2011 (omsättning) – se PDF

För ytterligare information, kontakta: Krister Jonsson, platschef Creditsafe Sverige, tel 031-725 50 33.

Creditsafe Sverige levererar kreditinformation direkt anpassad för webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Creditsafe Sverige ingår i Creditsafe Group, en av Europas största leverantörer av affärsinformation med över 50 000 kunder och cirka 500 anställda. Förutom Sverige har koncernen verksamhet i Storbritannien, Tyskland, Irland, Frankrike, Belgien och Nederländerna, samt via samarbetsavtal i Norge, Finland och Danmark. Koncernen expanderar och flera nya länder kommer att tillkomma under 2011. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg.