Färre bolagskonkurser i september, men allt tuffare i vissa branscher

Antalet bolagskonkurser minskar. I september gick 14 procent färre aktiebolag i konkurs jämfört med motsvarande period i fjol. I dagsaktuell statistik från affärs- och kreditinformationsföretaget Creditsafe redovisas 377 septemberkonkurser – siffran i fjol var 438 konkurser.Den enskilt största konkursen är Education & Entertainment Nordic AB i Göteborg, mer känt som Mr Music, med en omsättning på 86 miljoner kronor och 20 anställda. Hittills i år har 12 982 anställda berörts av aktiebolagskonkurser.

Även om det samlade antalet konkurser går ner, finns det branscher med en ökad sårbarhet – hittills i år har tre större sågverks- och träförädlingsföretag tvingats till konkurs. Allra senast Möckeln Sågverk i Älmhult med 50 anställda.

– Ett Västeuropa med en kraftig nedgång inom bygg- och anläggningsindustrin avspeglar sig nu i den svenska konkursstatistiken. Under det senaste året har flera exportberoende sågverk och träförädlingsföretag tvingats till konkurs eller inlett rekonstruktion, berättar Krister Jonsson Sverigechef för Creditsafe Sverige och fortsätter:

– En direkt konsekvens av detta är att sågverksindustrins underleverantörer nu dras med i nedgången. Under de senaste tolv månaderna har flera åkerier med inriktning på timmer- och skogstransporter tvingats till konkurs.

På två månader har två större åkerier, Nygrens Åkeri i Ljusdal och Skogsbilen i Delsbo – båda alltså hemmahörande i Hälsingland – gått i konkurs.

– I allmänhet råder en hård pris- och därmed även lönsamhetspress inom hela åkerinäringen. Men den är enligt åkeribranschen särskild hård inom skogstransporter,, säger Krister Jonsson.

Creditsafes återkommande 10-i-topplista över månadens aktiebolagskonkurser speglar bara toppen av ett isberg, påpekar Krister Jonsson.

– Den statistik som vi ser idag bygger på händelser ett år tillbaka i tiden. Det innebär att de allra senaste månadernas finansiella oro troligen kommer att sätta ännu djupare spår inom den exportberoende svenska sågverksindustrin och dess leverantörsled, säger Krister Jonsson.

OBS: Se Creditsafes konkursstatistik för aktiebolag och de tio största konkurserna under september 2011 (omsättning) i bifogat worddokument.

För ytterligare information, kontakta: Krister Jonsson, Sverigechef Creditsafe, tel 031-725 50 33.

Creditsafe Sverige levererar kreditinformation direkt anpassad för webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Creditsafe Sverige ingår i Creditsafe Group, en av Europas största leverantörer av affärsinformation med över 50 000 kunder och cirka 500 anställda. Förutom Sverige har koncernen verksamhet i Storbritannien, Tyskland, Irland, Frankrike, Belgien och Nederländerna, samt via samarbetsavtal i Norge, Finland och Danmark. Koncernen expanderar och flera nya länder kommer att tillkomma under 2011. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg.