Drastisk minskning av antalet bolagskonkurser i mars

Antalet bolagskonkurser minskade med nio procent i mars jämfört med motsvarande månad i fjol. Däremot ökar antalet anställda som berörs av konkurser. Det visar den konkursstatistik som kredit- och affärsinformationsföretaget Creditsafe presenterar.

– Det är svårt att analysera utfallet för mars, om det är ett trendbrott eller inte, säger Krister Jonsson, Sverigechef för Creditsafe.

Hittills i år har 1 509 bolag begärts i konkurs. I fjol var siffran efter första kvartalet 1 438 konkurser.

Från Creditsafes sida är Krister Jonsson noga med att påpeka att den konkursstatistik som presenteras varje månad avser ekonomiska händelser i bolagen och som jämförs med motsvarande månad året innan. Globala händelser har under den senaste tolvmånadersperioden inträffat och skapat finansiell oro som starkt påverkat efterfrågan på varor och tjänster även nationellt i Sverige.

– Därför krävs ytterligare någon eller några månaders statistik för att kunna utläsa trenden om den fortsatt är positiv, att antalet bolagskonkurser går ner eller om marssiffran var ett så kallat ”hack i skivan”, säger Jonsson.

Genomsnittskonkursen i mars var ett bolag med en omsättning på 7,2 miljoner kronor, vilket är en nedgång med 1,6 miljoner kronor jämfört med månaden innan. Däremot berörs fler årsanställda. Totalt drabbades 1 967 anställda i mars av bolagskonkurser jämfört med 1 811 i februari.

Den enskilt största inrapporterade bolagskonkursen i mars var Sirius Humanum Ambulans AB i Stockholm, enligt Creditsafe. Företaget omsatte 232 miljoner kronor under det senast inrapporterade verksamhetsåret. Ambulansföretaget begärde sig själv i konkurs i början av mars på grund av likviditetsbrist och förbrukat eget kapital.

Näst största konkursen var reseföretaget Aer Olympic Regular AB i Stockholm med en omsättning på 179 miljoner kronor.

På listan över de tio största bolagskonkurserna under mars finns ännu en större bilåterförsäljare. Det är Motorcentralen i Borås AB. Däremot är det färre företag inom bygg och anläggning denna gång.

OBS: Se Creditsafes konkursstatistik för aktiebolag och de tio största konkurserna under mars 2012 (omsättning) i bifogat worddokument.

För ytterligare information, kontakta: Krister Jonsson, Sverigechef Creditsafe, tel 031-725 50 33.

Creditsafe Sverige levererar kreditinformation direkt anpassad för webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Creditsafe Sverige ingår i Creditsafe Group, en av Europas största leverantörer av affärsinformation med över 50 000 kunder och cirka 500 anställda. Förutom Sverige har koncernen verksamhet i Storbritannien, Tyskland, Irland, Frankrike, Belgien och Nederländerna, samt via samarbetsavtal i Norge, Finland och Danmark. Koncernen expanderar och flera nya länder kommer att tillkomma under 2011. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg.