Dramatisk ökning av konkurserna i april

Antalet bolagskonkurser i april ökade dramatiskt jämfört med motsvarade månad i fjol. Totalt gick 502 aktiebolag i konkurs under april 2012, vilket är en ökning med 18 procent jämfört med 2011, enligt kredit- och affärsinformationsföretaget Creditsafe.

– Utvecklingen styrker den prognos som tillsynsmyndigheten för konkurser, Kronofogden, nyligen presenterade i rapportform, säger Krister Jonsson, Sverigechef för Creditsafe.

I april 2011 gick 425 bolag i konkurs, vilket då var en nedgång jämfört med åren innan då finanskrisen och den tillhörande lågkonjunkturen kopplade greppet om Sverige.

Men nu bryts trenden markant. Dock är det, enligt Creditsafe, svårt att identifiera några direkta krisbranscher utöver sågverk och träindustri, bygg och anläggning samt åkeri/transport som nästan återkommande återfinns på Creditsafes månatliga lista över landets tio största bolagskonkurser.

– Möjligen kan de båda heminredningsföretagen EHL Heminredning AB och Bolagret Living & Giving AB indikera på att en ny bransch är på väg att få problem, säger Krister Jonsson, samtidigt som han är noga med att man inte ska dra några förhastade slutsatser.

– Vi ser dock en trend att företag inom handel med kapitalvaror har det svårt med sin lönsamhet. Under det senaste året har exempelvis flera återförsäljare av bilar och tillverkare av fritidsbåtar tvingats till konkurs.

– En annan bransch som har det svårt är småhustillverkare, berättar Krister Jonsson.

I medeltal, sett över 10 år, brukar 490 bolag begäras i konkurs under april.

Den enskilt största bolagskonkursen under april är EHL Heminredning AB med säte i Malmö. I det senaste bokslutet omsatte företaget 109,5 miljoner kronor. Genomsnittskonkursen under april är 4 110 000 kronor, vilket är betydligt lägre än föregående månader 2012.

Sett till anställda som berörs är konkursen för The Studio Group Sweden AB med säte i Stockholm den största – totalt berörs 40 anställda. Totalt drabbades 1 053 anställda av bolagskonkurser under april, vilket också är en markant nedgång jämfört med första kvartalet 2012.

OBS: Se Creditsafes konkursstatistik för aktiebolag och de tio största konkurserna under april 2012 (omsättning) i bifogat worddokument.

För ytterligare information, kontakta: Krister Jonsson, Sverigechef Creditsafe, tel 031-725 50 33.

Creditsafe Sverige levererar kreditinformation direkt anpassad för webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Creditsafe Sverige ingår i Creditsafe Group, en av Europas största leverantörer av affärsinformation med över 50 000 kunder och cirka 500 anställda. Förutom Sverige har koncernen verksamhet i Storbritannien, Tyskland, Irland, Frankrike, Belgien och Nederländerna, samt via samarbetsavtal i Norge, Finland och Danmark. Koncernen expanderar och flera nya länder kommer att tillkomma under 2011. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg.