Antalet bolagskonkurser fortsätter att minska

Den ekonomiska oron avspeglar sig ännu inte i den svenska konkursstatistiken. Affärerna rullar på i stort sett som vanligt i de flesta branscher även om ordet ”avmattning” nämns allt oftare i media.Efter en stor ökning av bolagskonkurser i augusti fortsätter nu antalet att minska. I oktober inrapporterades 492 aktiebolag i konkurs, vilket är en minskning med 4 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Detta rapporterar affärs- och kreditinformationsföretaget Creditsafe.

Sett över tid visar antalet oktoberkonkurser en nedåtgående trend, enligt Creditsafes statistik. 2009 begärdes 515 bolag i konkurs, i fjol var antalet 510 och i år 492.

– Även om antalet oktoberkonkurser minskar med fyra procent jämfört med i fjol, så kan två större aktiebolagskonkurser noteras under månaden. Dels är det PV Enterprise Sweden AB tillverkare av solcellspaneler, dels Sateba AB – verksamma inom lastbärande emballage – som båda gjort konkurs, berättar Krister Jonsson, Sverigechef för Creditsafe, och fortsätter:
 – Vid konkurstillfället hade PV Enterprise Sweden 44 anställda samt 349 miljoner kronor i omsättning enligt senaste bokslut, medan Sateba hade 70 anställda fördelade på tre verksamhetsorter och en sista inrapporterad omsättning på 205 miljoner kronor.

De båda bolagens konkurser gör att det genomsnittliga bolaget i konkurs hade en inrapporterad omsättning på cirka 5,3 miljoner, vilket ska jämföras med cirka 4,8 miljoner kronor i snitt för september. 1 452 personer berördes av konkurserna i oktober.

Det finns också branscher som fortsatt har många konkurser.

– Det finns flera bolag verksamma inom träförädling, bygg och anläggning på månadens 10-i-topp-lista över aktiebolagskonkurser. J.K.-Trä Karlsson & Söner är ännu ett småländskt sågverk som tvingats till konkurs.

– Konjunktur och prispress inom trävaror till framför allt byggsektorn är ett stort problem för många mindre sågverk, säger Krister Jonsson på Creditsafe.

Andra stora konkurser inom dessa branscher är Fredriksson Grävmaskiner i Torsby AB, ESWAB AB i Stockholm och Aktiebolag Sigfr. Anderssons Elektriska i Västerås.

Krister Jonsson är noga med att betona att konkursstatistik i regel avspeglar händelser som ligger minst ett år tillbaka i tiden.

– Det innebär att sommarens och höstens ekonomiska turbulens först kommer att avspegla sig i större omfattning i konkursstatistiken först nästa år, säger han.

OBS: Se Creditsafes konkursstatistik för aktiebolag och de tio största konkurserna under september 2011 (omsättning) i bifogat worddokument.

För ytterligare information, kontakta: Krister Jonsson, Sverigechef Creditsafe, tel 031-725 50 33.

Creditsafe Sverige levererar kreditinformation direkt anpassad för webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Creditsafe Sverige ingår i Creditsafe Group, en av Europas största leverantörer av affärsinformation med över 50 000 kunder och cirka 500 anställda. Förutom Sverige har koncernen verksamhet i Storbritannien, Tyskland, Irland, Frankrike, Belgien och Nederländerna, samt via samarbetsavtal i Norge, Finland och Danmark. Koncernen expanderar och flera nya länder kommer att tillkomma under 2011. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg.