Allt färre bolagskurser tyder på fortsatt stark svensk konjunktur

Antalet bolagskonkurser i landet fortsätter att minska. I april gick 416 aktiebolag i konkurs, vilket är 9 procent lägre än för motsvarande period i fjol då 458 bolag gjorde konkurs. Det visar ny månadsstatistik från affärs- och kreditinformationsföretaget Creditsafe. Den enskilt största konkursen sett till omsättning var Axcel Components AB i Kristinehamn följt av klassiska Masonite AB i Rundvik. Totalt drabbades 186 anställda i dessa två bolagskonkurser.

Hittills i år har 1846 bolag gått i konkurs. Det är en minskning med fyra procent jämfört med i fjol då 1921 bolag gått i konkurs under motsvarande period.

”Alla signaler tyder på en fortsatt stark konjunkturutveckling i landet, det går bra för flertalet företag”, säger Krister Jonsson, platschef för Creditsafe Sverige, i en kommentar och fortsätter:

”Vår statistik ger också vid hand att genomsnittskonkursen berör få anställda, i snitt har färre än fyra anställda per företag drabbats. Men det finns tyvärr även ett par större arbetsgivare med över 100 årsanställda som gått i konkurs”

Creditsafes statistik visar också på en drastisk konkursnedgång sett över tid – 2009 inrapporterades 626 konkurser i april, 2010 var det 458 och i år 416.

” Senvintern och åren 2009 bottnade den svenska konjunkturen på grund av finanskris och konsekvenser av den internationella bilkrisen. Mars 2009 var den dittills tuffaste månaden med inte mindre än 684 konkurser”, berättar Creditsafes Krister Jonsson.

Genomsnittsbolaget i konkurs i april omsatte 4,7 miljoner kronor, vilket ska jämföras med 6,4 miljoner i mars som dock är en extremt hög omsättningssiffra.

Den enskilt största konkursen i april, sett till antalet årsanställda som berörs, är Salut Security AB i Stockholm med 146 anställda. Sett till omsättning är Axcel Components AB i Kristinehamn den enskilt största konkursen – enligt det senaste bokslutet omsatte bolaget 139 miljoner kronor.

Bifogad PDF: Creditsafes konkursstatistik för aktiebolag och de tio största konkurserna under mars 2011 (omsättning)

För ytterligare information, kontakta:

Krister Jonsson, platschef Creditsafe Sverige, tel 031-725 50 33.

Creditsafe Sverige levererar kreditinformation direkt anpassad för webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Creditsafe Sverige ingår i Creditsafe Group, en av Europas största leverantörer av affärsinformation med över 50 000 kunder och cirka 500 anställda. Förutom Sverige har koncernen verksamhet i Storbritannien, Tyskland, Irland, Frankrike, Belgien och Nederländerna, samt via samarbetsavtal i Norge, Finland och Danmark. Koncernen expanderar och flera nya länder kommer att tillkomma under 2011. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg.