583 aktiebolag i konkurs i april

583 aktiebolag i konkurs i april

Antalet konkurser fortsätter att öka under 2013. I april gick totalt 583 aktiebolag i konkurs. Det är det högsta antalet sedan krisåret 2009 och en ökning på 14 procent jämfört med motsvarande period förra året, visar ny statistik från affärs- och kreditupplysningsföretaget Creditsafe.

Antalet konkurser i april är på den högsta nivån sedan 2003, med undantag för krisåret 2009 då 626 företag gick i konkurs i april.

-  Vi ser inga tydliga tecken på att konjunkturläget förbättras. Siffran för var och en av månaderna under 2013 är högre än genomsnittet för de senaste tio åren, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

58 av de 100 största konkurserna denna månad hittas i de tre storstadslänen: 31 konkurser i Stockholm, 16 i Skåne och 11 i Västra Götaland. Två län, Kalmar och Västerbotten, saknas helt bland de 100 största konkurserna.

Den enskilt största konkursen i april, både vad gäller antalet anställda och omsättning, är Konga Bruk Aktiebolag i Tingsryd. Bolaget hade 311 miljoner omsättning och 172 anställda. Bruket har en stolt industritradition och firade förra året 270 år.

Konkurserna i april berör totalt 1769 anställda. Det är en ökning på hela 65 procent jämfört med april förra året. Även sett till bolagens omsättning är det en ökning från tidigare år. Omsättningen för det genomsnittliga konkursbolaget i april steg från 4,0 till 4,7 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning på 17 procent.

För konkursstatistik gällande svenska aktiebolag
per den 3 maj 2013, se bifogade statistik:
- De tio största konkurserna under april 2013
- Aprilmånader de senaste tio åren

Telefon 031-725 50 33 eller via e-post krister.jonsson@creditsafe.se

Telefon 031-725 50 47 eller via e-post sandra.andersson@creditsafe.se

Creditsafe är en av Sveriges ledande leverantörer av affärs- och kreditinformation. Vi förser dagligen en mängd företag med värdefull information genom hela affärsprocessen, samtidigt som vi hjälper företag att göra lönsammare affärer. Creditsafe Sverige är en del av Creditsafe Group - Europas mest använda leverantör av kreditupplysning online.