2012 blev ett dystert år: 6182 bolag i konkurs

2012 blev ett dystert år: 6182 bolag i konkurs

Det blev, som väntat, ett dystert 2012 sett till antalet bolagskonkurser. När kredit- och affärsinformationsföretaget Creditsafe nu kan summera året som gått, visar det att antalet bolagskonkurser ökat med 11 procent jämfört med 2011.

– När ekonomin har bromsat upp så kraftfullt som den gjort och vi har en varselvåg som sveper över landet, tvingas vi nu också se att antalet bolagskonkurser under 2012 nästan nått samma höga nivåer som rekordåret 2009, säger Krister Jonsson på Creditsafe.

Totalt under helåret 2012 gick 6 182 bolag i konkurs, vilket kan jämföras med när lågkonjunkturen slog till som hårdast förra gången, 2009, då motsvarande siffra var 6 465 bolagskonkurser. Sett ur ett historiskt perspektiv landade konkurserna för 2012 på 11 procent högre än genomsnittet de tio senaste åren, vilket trots förutspådda prognoser är en anmärkningsvärt hög siffra. Totalt drabbades även 22 869 anställda – drygt 60 personer om dagen – av konkurserna, en ökning med sju procent jämfört med 2011.

Största konkurserna under året har varit Expert Sverige AB och Expert Stormarknad i Sverige AB som tillsammans omsatte drygt 3,6 miljarder kronor vid senaste årsbokslutet och hade 720 helårsanställda. LB Hus AB i Bromölla är den tredje största konkursen under 2012 sett till omsättning (853 miljoner kronor och 317 anställda).

– När det gäller branscher kan vi se att det fortsatt är tillverkningsindustrin, byggsektorn och transportföretag som har det svårt. Många av dessa företag finns i mindre samhällen och då slår det naturligtvis ännu hårdare, säger Krister Jonsson.

December månads största konkurser är sådana exempel och trots rekonstruktionsförsök, gick inte Vida Paper AB i Lessebo att rädda och 239 anställda blev av med sina jobb. Företaget omsatte enligt senaste årsbokslut närmare 522 miljoner kronor. Freab Bygg AB i Lidköping och CMI Composites AB i Visby är ytterligare två bolagskonkurser som slå hårt mot mindre samhällen. Freab Bygg omsatte enligt senaste årsbokslut 67 miljoner kronor och hade 29 anställda och CMI Composites hade en omsättning på 62 miljoner kronor och 67 anställda.

– Även om decembersiffran 2012 nu är den lägsta sedan 2007, kan vi tyvärr inte se att marknaden är på väg att återhämta sig. Tvärt om tror vi att konjunkturen kommer att fortsätta vika nedåt under åtminstone den första delen av 2013, säger Krister Jonsson.

Under december månad gick 471 bolag i konkurs (per statistik den 3/1 2013), vilket är en minskning med sju procent jämfört med december 2011. Men trots att det bara var i mars månad 2012 som det var färre konkurser jämfört med samma månad året innan, är helåret
2012 alltså ett dystert år för de svenska bolagen.

För detaljerad konkursstatistik: Se Creditsafes statistik per den 3 januari 2013 för aktiebolag och de tio största konkurserna under december 2012 i bifogat dokument.

För ytterligare information, kontakta:

Telefon 031-725 50 33 eller via e-post krister.jonsson@creditsafe.se

Sandra Andersson, Marknadskoordinator Creditsafe
Telefon 031-725 50 47 eller via e-post sandra.andersson@creditsafe.se

Creditsafe är ett av Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. Vi arbetar globalt och är idag den mest använda leverantören av kreditupplysningar i Europa. Creditsafe i Sverige AB levererar kreditinformation via webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Varje sekund hämtas fem Creditsaferapporter från någon av koncernens databaser.