Cramo rekryterar utbildningsledare och utökar satsningen på utbildning i egen regi

Sedan 2009 arrangerar Cramoskolan utbildningar för företag med anknytning till byggbranschen och den typ av maskiner och utrustning som finns i Cramos hyressortiment. Hittills har lärarförsörjning och utbildningsrådgivning huvudsakligen skett i samarbete med en extern partner. Men från och med 11/15 kommer verksamheten att drivas helt i egen regi.

”Liftförarutbildningar, där Cramoskolan är medlem i liftutbildningsrådet (LUR) och följer deras utbildningsplan, är vårt största område. Efterfrågan på alla våra utbildningar – inte minst de som är kopplade till personlig säkerhet på byggarbetsplatsen, som utbildningar inom fallskydd, ställningsbyggnad, säkra lyft och heta arbeten – ökar snabbt”, säger Joakim Linton, Chef för Cramoskolan.

Under 2014 genomfördes över 700 kurser för över 8.000 deltagare, dels i form av öppna utbildningar eller företagsanpassade kurser på 45 av Cramos depåer över hela landet, och dels i form av företagsanpassade kurser i kundernas lokaler. För att möte den ökade efterfrågan har CramoSkolan under hösten anställt fyra erfarna instruktörer/utbildningsledare.

”Nu har verksamheten nått en sådan omfattning och lång erfarenhet – och inte minst förankring bland våra kunder – att det är lättare för oss att säkerställa kvalitén på utbildningarna med egen personal. Genom att instruktörerna kommer närmare de dagliga kontakterna med våra kunder, och vår egen depåpersonal, kan vi snabbare anpassa utbildningarna till förändringar i de enskilda kundernas behov”, avslutar Joakim Linton.

Aktiva även inom eftergymnasial yrkesutbildning
Tidigare i år skrev Cramo ett samarbetsavtal med Utvecklingscentrum för Servicetekniker i Ljungby AB som tillhandahåller en eftergymnasial 2-årig yrkesutbildning för framtida servicetekniker och fältservicetekniker. Inom ramen för det samarbetet tar Cramo emot praktikanter under 6 veckor varje termin.

-Samarbetet ger oss en unik möjlighet att rekrytera kvalificerade unga medarbetare inom en yrkesgrupp som kan vara svårrekryterad. Vi ser detta som en vinst inte bara för oss utan även för ungdomarna och samhället. Utvecklingscentrum i Ljungby tillhandahåller förstklassig utbildning i kombination med toppmoderna Lab möjligheter för de praktiska inslagen. Vi är stolta över att vara skolans samarbetspartner och att på det sättet kunna ta en del av vårt ansvar för att få unga i arbete, säger Ingrid Hollertz, HR chef på Cramo.

Joakim Linton, Chef Cramoskolan
tel: +46 (0) 8 623 5400