Såstaholm prisar Alicia Vikander

Såstaholm prisar Alicia Vikander

Såstaholm i Täby var tidigare en plats dit pensionerade skådespelare drog sig tillbaka på ålderns höst och hette då Höstsol. Sedan 2008 delar hotellet årligen ut ett pris till en ung och lovande scen-/filmkonstnär i Höstsols minne. Årets pristagare är filmaktuella Alicia Vikander.

Pristagaren får 50 000 kronor, som ska användas för den kreativa och personliga utvecklingen, samt möjligheten att inreda ett eget hotellrum på Såstaholm. Priset utses av en oberoende jury bestående av Anna Carlson, ordförande Teaterförbundet, Åsa Söderberg, chef för Skånes Dansteater, Eric Sjöström, chef för Kulturhuset i Stockholm samt teaterkritiker Lars Ring.

- Det är fantastiskt roligt att Såstaholmspriset på bara fem år har etablerat sig som ett av de stora priserna för artister verksamma inom scen och film i Sverige. Jag är stolt över att medverka till att unga konstnärer på detta sätt får möjlighet till fortsatt utveckling av sitt yrkeskunnande, säger Anna Carlson, Teaterförbundets ordförande tillika juryns ordförande för priset.

Priset delas ut för femte gången, tidigare pristagare är Josefin Ljungman (2008), Joel Kinnaman (2009), Elin Rombo (2010) och Lindy Larsson (2011). Såstaholm är ett scenkonstinspirerat möteshotell som under större delen av 1900-talet drevs som pensionat för skådespelare, dansare och estradörer som fick vila upp sig på ålderns höst.

- Såstaholms ambition med priset har sedan starten för fem år sedan varit att etablera det som ett av landets viktigaste scenkonstpris. Vi är oerhört stolta över vår historia och våra pristagare som alla har gjort spännande avtryck inom scenkonst- och filmvärlden, säger Ulrik Clemens von Döbeln, VD på Såstaholm.