Cortus AB får stöd från Tillväxtverket i sin exportsatsning

Cortus erbjuder miljösmart och förnyelsebar energi för process- och kraftindustrier. Företaget har uppmärksammats internationellt för sin patenterade förgasningsprocess WoodRoll®. Nu får Cortus stöd av Tillväxtverket i sin exportsatsning.

– Cortus patenterade förgasningsprocess har en potential både nationell och internationellt. Den ligger i linje med vår pilotsatsning inom Miljödriven Export, säger Tony Meurke på Tillväxtverket.

– Stödet från Tillväxtverket gör det möjligt för oss att grundligt sondera terrängen på våra mest intressanta exportmarknader, vilket definitivt kommer att underlätta och påskynda vår internationella expansion, säger Cortus AB vd Rolf Ljunggren.

Projektet syftar till att under 2012 utveckla en genomarbetad och systematisk arbetsmodell för att öka konkurrenskraften för WoodRoll. Resultatet kommer att vara grunden för Cortus erbjudande till den förnyelsebara energimarknaden. Vidare ska projektet leda fram till formaliserade samarbeten för säljkanaler, nätverk och partners i målmarknader. Resultatet kommer även att användas av Cortus för fortsatt arbete kring befintliga förfrågningar från EU, Sydamerika och Kina.

Kontakt

Rolf Ljunggren, vd och grundare av Cortus AB, tel. 070 694 48 98, rolf.ljunggren@cortus.se

Om Cortus

Cortus affärsidé är att erbjuda kostnadseffektiva och innovativa bioenergilösningar för process-, kraft- och transportindustrier baserat på den patenterade förgasningstekniken WoodRoll®.

För mer information se www.cortus.se

• rolf ljunggren
  • mock-up
  • woodroll
  • swedish cleantech
  • svensk teknik
  • mljödriven export
  • tony meurke
  • tillväxtverket
  • investor forum
  • förgasning av biobränslen
  • energigas
  • cortus
  • cleantech
  • biobränslen

High temperature combustion in process industries demands high calorific and clean fuels. Cortus is building the future of innovative and sustainable energy supply for the process industries based upon our new biomass gasification technology - WoodRoll ®. We supply clean renewable synthesis gas to energy intensive industries such as glass, pulp and paper, cement, minerals and lime.

WoodRoll is a new gasification technology processing biomass into clean gaseous fuel. This patented gasification process is divided into three steps, namely drying, pyrolysis and gasification. Unique to the WoodRoll is that the produced char is gasified in an indirectly heated reactor: the carbon is gasified with steam and produces synthesis gas. The char and steam are thus not mixed with the exhaust from combustion or nitrogen from the air. This produces a clean synthesis gas which is free from condensable tar residues and nitrogen aggregates.

Cortus första omgång syngas har producerats

Cortus prototyp av den patenterade förgasningsprocessen WoodRoll® producerade framgångsrikt den första omgången grön syngas vid försök på Lidingö den 31 augusti. – Det är oerhört spännande eftersom vi nu har ett 500 kW-system som levererar förstklassig syngas - för första gången! Det här är verkligen ett viktigt steg mot full kommersialisering av vår teknik, säger Cortus vd Rolf Ljunggren.

Cortus förvärvar GEP Group

Cortus förvärvar verksamheten i konsultföretaget GEP Group den 1:a april 2011 och bildar dotterbolaget Cortus Engineering AB. Affären innebär att samarbetet mellan Cortus och GEP kring förgasnings- och teknikprojekt går in i en ny fas när bolagen nu går samman.

Cortus bygger anläggning för förgasning av biobränslen

Energimyndigheten har beslutat att stödja en anläggning för förgasning av biobränslen till grön energigas. Syftet är att förgasa biobränsle i full skala på ett nytt sätt för att ersätta fossila bränslen. Bakom den patenterade processen står det svenska innovationsföretaget Cortus.

Svenska Cortus levererar ny miljövänlig förgasningsteknik till Nordkalk

Cortus AB och Nordkalk AB har tecknat ett tolvårigt avtal avseende produktion av biogas till Nordkalks Köpingfabrik. Cortus innovativa förgasningsteknik WoodRoll ger Nordkalk minskade energikostnader och lägre växthuseffekt, när man minskar sin förbrukning av kol som energikälla till förmån för biogas.

Exceptionella förgasningsresultat för Cortus

Vid förgasning i en 500 kW-anläggning i Köping har det svenska cleantech-företaget Cortus lyckats att för första gången producera syngas från biomassa utan spår av kolväten. Det har tidigare inte varit möjligt att producera helt ren biogas från biomassa utan att få restprodukter av kolväten. "Resultatet av våra tester är oerhört glädjande" säger Rolf Ljunggren, vd för Cortus AB.

Cortus är nominerad till bästa svenska miljönyhet i februari 2011

Miljönyhetsbloggen Eco Innovation har nominerat tre kandidater till en omröstning på webben för bästa miljönyhet i februari. Cortus är en av de nominerade företagen - för nyheten om "Stöd till Cortus för verifiering av WoodRoll-proecessen".