CMP flag

Nordiska hamnar för en hållbar framtid

PRESS RELEASE

Köpenhamn 12 november 2019

Köpenhamn 7 oktober 2019Tio hamnar i Norden har enats om en deklaration med fokus på hållbar hamnutveckling. Den gemensamma deklarationen befäster ett regionalt åtagande om samarbete kring miljöutmaningar med anknytning till FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG).

Hamnar är de sammanlänkande noderna i världshandeln och världsekonomin och spelar en avgörande roll i att skapa en hållbar framtid i linje med Parisavtalet och FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG). Mot denna bakgrund har ett stort antal nordiska hamnar presenterat en deklaration som betonar vikten av att dela kunskap, information och bästa praxis i olika miljöfrågor, som till exempel energianvändning och föroreningar, för att optimera en hållbar hamnutveckling.

- - Hållbar utveckling är en betydande utmaning – men också en utveckling med stark potential och stora möjligheter. Ansvarsfullt företagande kräver att vi tänker i nya banor och arbetar med nya metoder. För en snabbare lösning på hållbarhetsfrågorna behöver vi skapa starka partnersamarbeten. Denna deklaration visar på det starka engagemanget för ett gemensamt agerande hos några av de största hamnarna i Norden, säger Barbara Scheel Agersnap, CEO för Copenhagen Malmö Port AB.

Bifogat hittar du deklarationen som undertecknats av de tio hamnarna.

För mer information, kontakta:

Ulrika Prytz Rugfelt, PR & Corporate Communications Manager, Copenhagen Malmö Port AB

E-post: ulrika.prytz@cmport.com, telefon: +46 (0)70 52 00 98.