CMP flag

Klartecken för ny kryssningsterminal i Köpenhamn

Styrelsen för Copenhagen Malmö Port, CMP, har gett klartecken att bygga en ny kryssningsterminal i Köpenhamn. Terminalen placeras i förlängningen av befintliga Oceankaj i Ydre Nordhavn och ska kunna hantera över 5 000 passagerare per anlöp.

Framtidsutsikterna för kryssningsbranschen är lovande med stadigt stigande efterfrågan. För att kunna tillmötesgå det ökande intresset har CMP gjort bedömningen att befintliga faciliteter behöver utökas med ytterligare en terminalbyggnad, Terminal 4.

- Med en ny terminal, som är dimensionerad för mer än 5 000 passagerare, kan vi ta emot fler och större fartyg framöver. Genom etableringen säkrar vi att Köpenhamn behåller och utvecklar sin position som den ledande kryssningsdestinationen i Norra Europa. Vi ser fram emot att, fortsatt locka resenärer till attraktiva Köpenhamn genom nära samarbete med olika partners och aktörer i staden, säger Barbara Scheel Agersnap, CEO för Copenhagen Malmö Port.

Under 2017 har 55 fartyg med vardera över 4 000 passagerare ombord besökt CMP i s.k. turnaround-anlöp där fartygen skiftar passagerare. Totalt landar antalet kryssningsresenärer för säsongen på cirka 850 000 personer.

- Med det här beslutet har vi möjlighet att skapa en modern och attraktiv terminal som effektivt kan hantera den stora mängd resenärer som vill besöka Köpenhamn framöver, säger Arnt Møller Pedersen, COO, Cruise & Ferries, Copenhagen Malmö Port AB.

Kryssningsbranschen skapar drygt 4 000 jobb i Köpenhamn (främst säsongsjobb) och bidrar med en total omsättning på 1,3 miljarder kronor i huvudstadsregionens ekonomi.

Kryssningsterminalen förväntas öppna under 2020.

För ytterligare information, vänligen kontakta:Barbara Scheel Agersnap, CEO, Copenhagen Malmö Port AB
E-post: barbara.agersnap@cmport.com, telefon: +45 3546 1372

Arnt Møller Pedersen, COO, Cruise & Ferries, Copenhagen Malmö Port AB