Malmö kryssning

Solig kryssningspremiär i Malmö

I strålande solsken välkomnade CMP årets första kryssningsfartyg till Malmö. Under säsongen görs sammanlagt nio anlöp som återigen sätter Malmö på kryssningskartan.

Efter ett kortare uppehåll är Malmö tillbaka på kryssningskartan igen. Den 6 maj välkomnade CMP kryssningsfartyget Zenith med drygt 1 600 passagerare och nästan 600 besättningsmän. Det spanska rederiet Pullmantur står bakom kryssningstrafiken och kommer att göra fler anlöp under säsongen.

- Malmö är ett bra komplement till Köpenhamn. Under 2018 tar vi emot nio anlöp med sammanlagt 13 000 passagerare och 3 500 besättningsmän. Det känns fint att vi nu breddar kryssningsverksamheten och att Malmö återigen blir en turnaround-hamn, säger Arnt Møller Pedersen, COO, Cruise & Ferries, Copenhagen Malmö Port AB.

Att vara turnaround-hamn innebär att passagerarna påbörjar eller avslutar sin kryssning i Malmö. Dessa passagerare tillbringar därför mer tid vid sina besöksmål, vilket är positivt för stadens butiker och för hela besöksnäringen.

Fler anlöp
Malmö är idag inriktat på mindre och medelstora kryssningsfartyg. När trafiken började öka för några år sedan skapade CMP och Malmö Stad en ny kryssningsterminal i Frihamnen. Terminalen används för in- och utcheckning samt för turistinformation. Samtidigt byggdes nya gång- och cykelvägar som gör det enkelt för passagerarna att ta sig mellan terminalen och citykärnan.

- Årets sista anlöp i Malmö görs i slutet av september, berättar Arnt Møller Pedersen. Kryssningstrafiken från Pullmantur fortsätter sedan under 2019. Då ökar antalet anlöp till 12 stycken.