Nytt och modernt hamnhus på väg i Köpenhamn

Nytt och modernt hamnhus på väg i Köpenhamn

I samband med byggandet av Köpenhamns nya containerterminal i Ydre Nordhavn pågår även byggandet av ett nytt hamnhus. Efter ett omfattande anbudsförfarande har By & Havn valt Rasmus Friis A/S som totalentreprenör för projektet.

By & Havn är byggherre för den nya containerterminalen, som ska stå klar 2025, medan Copenhagen Malmö Port (CMP) ansvarar för utrustning och drift av terminalen. By & Havn är också byggherre för det hamnhus som kommer att etableras vid den nya containerterminalen. Förutom CMP och dess anställda kommer hamnhuset även att vara en arbetsplats för relevanta myndigheter i anslutning till den nya containerterminalen, däribland polis, tull och livsmedelskontroll med flera.

Anne Skovbro, CEO för By & Havn, säger:

”Det är avgörande för den nya containerterminalen att vi också kan erbjuda en professionell miljö för de medarbetare och myndigheter som ska driva och övervaka containerterminalen och de många varor som den för in i staden. Tillsammans med CMP har vi ställt höga hållbarhetskrav i upphandlingen, bland annat ett minimikrav på att byggnaden ska uppnå DGNB* Gold-certifiering. Vi har fullt fokus på att säkerställa att vår entreprenör tar hänsyn till ett antal ESG-krav under hela byggprocessen, bland annat återvinningsbara byggmaterial, energieffektiva lösningar och ett bra inomhusklimat.”

Hamnhuset är inspirerat av staplade containrar och kommer att passa vackert in i hamnens urbana landskap i både form och färg. I det annars råa, asfalterade och vindpinade området kommer den nya byggnaden att bidra med en grön oas av vild växtlighet där naturen får frodas på sina egna villkor.

Copenhagen Malmö Port ser fram emot att ta den nya byggnaden i bruk. CEO, Barbara Scheel Agernsnap säger:

”Vi vill skapa ett dynamiskt, modernt och attraktivt hamnhus som bidrar till att skapa ramarna för utvecklingen av CMP och den kommersiella hamnen i Köpenhamn. Hamnhuset kommer med sin struktur och sina faciliteter att fungera som en modern arbetsplats och samtidigt vara en plats där CMP kan erbjuda partners, kunder och relevanta aktörer i vår bransch möjlighet att flytta in och hålla möten. På så sätt kan vi stärka samarbetet och gemenskapen i hamnen och i branschen och därmed vara en plats som också bidrar till att sätta agendan för utvecklingen av den maritima industrin. Det ser vi fram emot.”

Efter en anbudsprocess har Rasmus Friis A/S valts som totalentreprenör för hamnhuset, och tillsammans med PLH Architects och ABC Consulting Engineers ser de fram emot att föra byggnaden säkert i hamn.

Søren Laubjerg Daugaard, CEO för Rasmus Friis, säger:

”Vi är mycket stolta över att få utföra ett kontorsbyggnadsprojekt för By & Havn i den storlek som hamnhuset innebär. Med hamnhuset har vi skapat ett projekt med fokus på välbefinnande, natur och vacker arkitektur till nytta och nöje för både omgivningen och byggnadens användare. Med sitt unika läge alldeles i utkanten av hamnen blir det en fastighet med stor exponering och betydelse för hamnens uttryck, vilket vi har stor respekt för. Vi ser fram emot att se byggnaderna resa sig från marken.”

Den nya containerterminalen förväntas öppna sommaren 2025 och hamnhuset kommer att stå klart året därpå, 2026.

*DGNB (Deutche Gesellshaft für Nachhaltiges Bauen) är en DGNB-certifiering för byggnader. Det är ursprungligen en tysk certifiering som nu har anpassats till danska standarder, praxis och lagstiftning.