CMP flag

Ny rapport om kryssningsfartygs miljöpåverkan i Köpenhamns hamn

CMP initierade under 2018 en rapport om kryssningsfartygens miljöpåverkan på närområdet vid Langelinie i Köpenhamn. Rapporten har tagits fram av FORCE Technology, som under hela kryssningsäsongen 2018 har utfört mätningar av ultrafina partiklar respektive kväveoxid (NO2) vid Langelinie Allé.

Rapporten visar övergripande att, när det gäller de uppmätta koncentrationerna av (NO2) och ultrafina partiklar, så ligger dessa under nivån för andra jämförbara platser i Köpenhamn såsom H. C. Andersens Boulevard. Även den uppmätta koncentrationen av (NO2) hamnar långt under EU:s gränsvärden.

Utsläppen från kryssningsfartygen kan vid några tillfällen ge kortvariga höga koncentrationer.

CMP önskar därför även framöver att fortsätta dialogen med både bransch och beslutsfattare för att finna en hållbar lösning, som kan reducera kryssningsfartygens utsläpp, när de ligger vid kaj i Köpenhamn – inte minst för att kryssningsbranschen är en markant till växtkatalysator för turismen i Hovedstadsregionen. Varje år genererar kryssningsindustrin 4000 säsongsjobb, en värdetillväxt på 1, 4 miljarder danska kronor och 250 000 hotellövernattningar i Köpenhamn.

Läs rapporten här ->