Logistik Transport

Möt oss på Nordens ledande transportmässa

Även 2019 är Malmö Industrial Park med på Logistik & Transport – Nordens ledande mässa och för alla som arbetar med varuflöden. I gemensam monter visar Malmö stad och CMP varför Sveriges bästa logistikplats finns i Malmö.

Det är nu fjärde året i rad som Malmö Industrial Park är med på Logistik & Transport, som genomförs den 5 och 6 november i Göteborg.

- Detta är en riktigt bra mässa, där många hamnar och andra nyckelaktörer numera medverkar, konstaterar Ann-Charlotte Halldén-Åkeson, key account manager inom CMP.

I år fokuserar mässan på bland annat intermodala transporter, som är en av styrkorna i Malmö Industrial Park. Etableringarna i industriparken har fortsatt 2019, senast via MG Real Estate som utvecklar 65 000 kvadratmeter tomtyta. Även Corem Property Group utvecklar mark i området med sikte på ett nytt logistikcentrum.

- Så trots det osäkrare läget för världsekonomin känner vi att intresset för Malmö och regionen är stort, säger Olle Anderberg, projektledare vid Fastighets- och Gatukontoret i Malmö stad.

På mässan bygger profileringen av industriparken på tre budskap – ett är ”Ready to go”.

- Med det fångar vi hur snabbt och enkelt etableringarna kan göras. Detaljplanen för området är klar och vi har överlag arbetat på att göra processen smidig. Inflyttningar är möjliga redan sex månader efter att avtal tecknats, säger Olle Anderberg.

“A perfect location for growth” och “Smart City and harbour” är två andra budskap som möter besökarna i montern.

- Vi vill lyfta att det unika läget öppnar tillväxtmöjligheter i företag som väljer Malmö, sammanfattar Ann-Charlotte Halldén-Åkeson. Dessutom kan nya smarta samarbeten etableras i hamnområdet via det som kallas industriell symbios, där företag drar nytta av varandras resurser och utvecklar gemensamma tjänster.

På årets Logistik & Transport återfinns Malmö Industrial Park i monter: A 01:01.