UECC

Hight & Heavy i österled

De är höga eller tunga och ibland både och! Det handlar om gods i segmentet High & Heavy som nu ökar hos CMP. Dumprar och hjullastare från Volvo går på export till Ryssland.

Sedan starten förra året och har trafiken vuxit och gör att dumprar och hjullastare numera exporteras från Malmö till kunder i S:t Petersburg. Segmentet kallas som sagt High & Heavy och maskinerna kommer från Volvos anläggningar i Braås och Arvika.

– Flödet har tagit fart och innebär att vi hanterar mellan fem och tio tunga fordon varje vecka. Vi är jätteglada att UECC förra året valde att göra oss till knutpunkt för denna hantering i Skandinavien, säger Ann-Charlotte Halldén Åkeson, Key Account Manager i CMP.

Det är två fartyg från UECC som trafikerar Malmö. De drivs med LNG för renare och miljövänligare transporter. Att det blivit så bra fart i flödet beror på samarbetet mellan CMP, UECC och rederiets kommersiella agent STL (Sweden Transport & Logistic) Shipping.

– Det är ett aktivt samarbete där alla vill hitta fler och större volymer. Vi har en nära dialog med bra feedback kring hur vi kan förbättra och kundanpassa våra erbjudanden, säger Ann-Charlotte Halldén Åkeson.

– Vi är mycket nöjda med CMP som hanterar våra bokningar av entreprenadmaskiner och annan last inom High & Heavy. Eftersom detta är en värdefull last är det är av yttersta vikt att den hanteras professionellt och av kunnig personal, säger Johan Johansson, Marketing Director inom Sweden Transport & Logistic Shipping AB.