Norra Hamnen

Fördubblad krankapacitet i Norra Hamnen

Kapaciteten i Norra Hamnen i Malmö utökas från en till två kranar, CMP:s stora containerkran har fått sällskap av en hamnmobilkran som är uppställd intill en av våra kajer.

Mobilkranen, som tar 64 ton, har flyttats från Swede Harbour i samband med etableringen av två helt nya kranar där.

- Med ytterligare en kran på containerterminalen här i Malmö har vi inte bara ökat kapaciteten, vi har öppnat möjlighet för fler och nya typer av affärer inom flera segment för den här typen av kran. Vi kan också erbjuda kunden en direktservice utan behov av externa leverantörer, vilket tillmötesgår kundens behov ännu bättre säger Johan Ullenby, VD för CMP Norra Hamnen AB.

Mobilkranen kan lyfta både containers och break bulk oberoende av vilken fartygstyp som anlöper hamnen. Dessutom kan kranen flyttas på terminalen och skapar därmed en stor flexibilitet som gynnar CMP:s kunder.