DMC

Den omistliga partnern bakom ett lyckat kryssningsstopp

CMP uppmärksammar några av de samarbetspartner som bidrar till att hamnen år efter år får priser och utmärkelser som bästa kryssningshamn och destination. En av dem är DMC, som sköter den viktiga logistiken för en stor del av ankomsterna till Köpenhamn.

Varje gång ett kryssningsfartyg gör ett transitbesök eller en så kallad turnaround är det hundratals detaljer som man måste ha koll på och avtal som ska hållas om besöket ska bli en framgång. Ett företag som sköter det här kallas med en engelsk term för en incoming bureau. I Köpenhamn är det bland annat DMC som får allt att löpa på enligt planerna.

DMC har varit med i 30 år, från den tid då kryssningstrafiken till Östersjön och Skandinavien satte fart till idag, då det är en mångfacetterad miljardverksamhet. Inte minst gäller det att kunna både förutse och uppfylla resenärernas önskemål.

Över 130 anlöp varje år– Vi arbetar med all logistik i samband med besöket: välkomnande, guider, bussar, och utflykter. Vi har med de attraktioner som gästerna vill uppleva under vistelsen i Köpenhamn, berättar Lene Gaard, Director of Operations Cruises på DMC.

– DMC har mellan 90 och 100 anlöp om året här i Köpenhamn och över 130 om man räknar med samtliga danska hamnar. På en säsong blir det omkring 400 000 passagerare som vi tar hand om.

Köpenhamn är en populär turnaroundhamn, och när ett fartyg byter passagerare blir det ännu mer att göra för den elegant svartklädda personalen på DMC.

– Så vi har mycket att göra. Normalt har vi 100 medarbetare igång – i hamnen och på hotell och flygplatsen. Vi ordnar transfer mellan kajen och flygplatsen eller till hotell i stan om gästen tänker stanna en natt eller två före hemresan. Vi tar också med gästerna ut på sightseeing om det finns tid till det och transporterar bagaget ut till Kastrup.

Kajak och segway allt populärareNär gästerna anländer har de redan beställt utflykter. Den klassiska stadsrundturen är fortfarande uppskattad.

– Vi är ambitiösa på vår besökares vägnar! Så vi tar gärna med dem backstage på operan eller åker till akvariet Den Blå Planet. Men de flesta har inte varit här tidigare och väljer därför klassiska sevärdheter som den lilla sjöjungfrun och Amalienborg.

I takt med att kryssningsresenärerna blir yngre ökar dock intresset för exempelvis en tur i kajak, på cykel eller på segway. Så det ordnar vi också, säger Lene Gaard.

DMC samarbetar med Seabourn, Holland America Line, Saga, Fred. Olsen Cruise, Crystal, Peace Boat, Viking, Ponant, Disney, Windstar, Princess. DMC är Danmarks största cruise operator och har verksamhet även i Sverige, Norge, Estland och Chile. DMC erbjuder också så kallad destination management och arrangerar kongresser, event och teambuilding.

Contact Information

NameArnt Møller PedersenDepartmentCruise & FerriesPositionCOOPhone+45 3546 1107Mobile+45 4063 4500Fax Emailarnt.moller@cmport.com " data-original-title="Contact Information" style="text-decoration-line: none; color: rgb(85, 85, 85); outline: none; font-weight: bold;">Arnt Møller Pedersen

Latest news