Betong

CMP knutpunkt i tung hantering

CMP är navet i en hantering av betongelement som nu går på högvarv. Till mitten av januari ska 8 000 ton lossas i Malmö. Att CMP blivit knutpunkten beror på hamnens strategiska läge i en expansiv region – men också på en service i toppklass med minimala godsskador.

Leveranserna av de betongelement som CMP nu hanterar i Malmö påbörjades i september. Det handlar om tak- och golvelement till två parkeringshus som just nu byggs i Malmö och Lund.

– Fram till mitten av januari kommer CMP att hantera sammanlagt 8 000 ton. Vi har samarbetat med kunden UPB i några år nu och genomfört flera projekt tillsammans, berättar Björn Sandgren, terminal manager i CMP.

UPB är både konstruktör och leverantör. Deras betongelement kommer till CMP med fartyg från Baltikum, där också tillverkningen sker. Att UPB blivit en återkommande kund hänger bland annat samman med den service företaget får.

– Vissa av betongelementen är 12 meter långa och eftersom de är sköra måste hanteringen göras med finess. Vi har tekniken och erfarenheten och det vet kunden eftersom vi inte har några skadorna på godset, förklarar Björn. Och det här är viktigt eftersom skadade betongelement annars kan göra att byggprojektet försenas.

Ungefär en gång i månaden lossar UPB nya betongelement hos CMP. Elementen lagras i hamnen och levereras löpande vidare till byggplatserna i Malmö och Lund med lastbil. Förutom UPB samarbetar CMP även med andra företag som levererar betongelement via Malmö.

– Under senare år handlar det om 8 – 10 projekt. Det är hamnens läge i en expansiv region som bidrar till att vi lockar till oss denna typ av kunder, konstaterar Björn Sandgren.