Sustainable Cruise Tourism

CMP lyfter hållbarheten på globalt event i Köpenhamn

CMP deltar på hållbarhetsevenemanget C40 Mayor Summit, som gästar Köpenhamn i oktober. CMP bjuder då in till debatt om ”Sustainable Cruise Tourism”, men står också bakom en multimedial utställning om hamnens betydelse i en dynamisk och växande storstad.

Globala hållbarhetsnätverket C40 anordnar vart tredje år C40 Mayor Summit, som i år genomförs i Köpenhamn 9 - 12 oktober. Då träffas politiker, klimatexperter, opinionsbildare, näringslivsprofiler och andra intressenter för att diskutera hållbarhetsfrågor.

Hållbara kryssningar
C40 Mayor Summit öppnar även möjligheter för CMP, som den 10 oktober bjuder in till en paneldebatt om ”Sustainable Cruise Tourism”. Värd är CMP:s CEO Barbara Scheel Agersnap.

– En central fråga är etableringen av landström vid kryssningsterminalerna för att minska utsläppen från fartygen. I paneldebatten deltar den danska miljöministern Lea Wermelin och Köpenhamns borgmästare Frank Jensen samt borgmästarna från Oslo och Helsingfors, berättar Alexander Funch Adamsen, som är CMP:s projektledare för C40.

- Gemensamma diskussioner är viktiga eftersom målet är att de nya anläggningarna för landström ska bygga på samnordiska lösningar, fortsätter han.

Hamn och stad samverkar
Temat för C40 Mayor Summit är ”The future we want” och programmet innehåller seminarier och föreläsningar för inbjudna gäster. Samtidigt genomförs en Host City Festival med evenemang för allmänheten. Även festivaltemat är framtidsinriktat och uppmanar till ”Live Like Tomorrow”.

Förutom paneldebatten anordnar CMP en utomhusutställning mitt i Köpenhamn. Det är en 3D-installation med bilder, filmer och grafik, som döpts till ”Port like Yesterday, Port like Today, Port like Tomorrow”. I tre tidsperspektiv fångas hamnens betydelse i en dynamisk och växande storstad.

– Hamnen och staden har i hundratals år varit sammanlänkade och en mötesplats för både gods och människor. Detta är viktigt att uppmärksamma, särskilt i en tid när hamnområdet i Köpenhamn genomgår stora förändringar och hållbarhetsfrågorna är viktigare än någonsin tidigare, konstaterar Ulrika Prytz Rugfelt, PR & Corporate Communications Manager i CMP.

Hållbarhetsnätverket C40 etablerades 2005. Idag ingår 90 storstäder i nätverket, där ett av målen är att nå hållbarhetsmålen i Parisavtalet från 2015. Via sina medlemmar representerar C40 över 650 miljoner invånare. Medlemsstäderna står för en fjärdedel av världens ekonomi.

Mer information om C40 i Köpenhamn 2019:https://c40summit2019.org/https://www.liveliketomorrow.dk/