zenon uppfyller TÜV SÜD kraven för certifierade energiledningssystem

Certifieringsorganet hos TÜV SÜD Industrie Service GmbH har bekräftat att rapporterings- och HMI/SCADA programvaran zenon från COPA-DATA uppfyller de kraven TÜV SÜD definierat enligt standarden ”Certifierade Energiledningssystem".  Programvaran uppfyller därmed ISO 50001.

Syftet med energistyrning i överensstämmelse med ISO 50001 är en kontinuerlig förbättring av processutnyttjande av energi inom ett företag.  Standarden stödjer produktionsteam inom tillverkande företag genom att skapa grundförutsättningarna för den förbättringsprocess med hjälp av PDCA cykeln.  PDCA är en förkortning, som betyder Plan, Do, Check, Act, (Planera, utföra, kontrollera, agera).

ISO 50001:2011 kompatibel
För en lyckad certifiering måste en rad olika systemegenskaper vara uppfyllda. Till dessa hör kommunikation mot mätpunkter, energiförbrukningstrender, bestämning av gränsvärden, varning vid avbrott, bearbetning av nyckeltal för verksamheten och skapandet av energirapporter.  För detta ändamål utförde TÜV SÜD en utvärdering av zenon i  överensstämmelse med TÜV SÜD kriterier på plats hos COPA-DATA.  Dessutom var implementeringen av energiledningssystemet med zenon i en verklig industriell verksamhet en viktig förutsättning för certifieringen.  Utfärdandet av certifikatet bekräftar att zenon uppfyller kraven från TÜV SÜD som definieras i ISO 50001, kapitel 4.6.1.

Emilian Axinia, ansvarig för livsmedelsbranschen hos COPA-DATA och den som leder certifieringsprocessen hos COPA-DATA sammanfattar: ”Certifieringen genom TÜV SÜD är för oss en värdefull bekräftelse att öppenheten, flexibiliteten och funktionaliteten hos zenon är lämplig för implementering av ett energi-ledningssystem i alla typer av industriföretag.  Vi är glada att kunna bidra till hållbarhet, miljöskydd och reducering av energikostnader inom hela produktionsprocessen på detta sätt."

Läs mer på www.copadata.com/ISO50001 och www.tuev-sued.de/energy-certification.

För ytterligare information, kontakta:
Managing Director, COPA-DATA Scandinavia AB
Mail: olov.emas@copadata.com
www.copadata.se

• zenon 7

COPA-DATA är teknikledande inom ergonomiska och dynamiska processlösningar. Företaget grundades 1987 och utvecklar programvaran zenon för HMI/SCADA, Dynamic Production Reporting och integrerade PLC-system vid huvudkontoret i Österrike. zenon säljs via egna dotterbolag i Europa, Nordamerika och Asien, samt via partner och distributörer över hela världen. Tack vare en decentraliserad företagsstruktur får kunderna tillgång till lokal kontaktperson och support. Som självständigt bolag kan COPA-DATA agera snabbt och flexibelt, fortsätta ta fram nya standarder för funktionalitet och användarvänlighet, och leda utvecklingen på marknaden. Fler än 80 000 installerade system i över 50 länder innebär nya möjligheter till effektiv automation inom livsmedels-, energi-, infrastruktur-, fordons- och läkemedelsindustrier.  Mer information: www.copadata.se.

Om zenon:
zenon är COPA-DATAs flexibla produktserie för branschspecifika ergonomiska processlösningar: från sensorer till ERP. Serien innehåller zenon Analyzer, zenon Supervisor, zenon Operator och zenon Logic. zenon Analyzer tillhandahåller skräddarsydda rapporter (t.ex. om OEE/TAK, konsumtion, driftstopp, KPI) baserat på data från IT och automation. zenon Supervisor, ett plattformsoberoende SCADA-system, medger omfattande processövervakning och kontroll av redundanta system, även i komplexa nätverk och med säker fjärråtkomst. zenon Operator är ett HMI-system som garanterar säker styrning av maskiner och enkel, intuitiv drift – inklusive Multi-Touch. Som en plattformsoberoende portfolio för processlösningar integreras zenon produktserie smidigt i befintlig automation och IT-miljöer och tillhandahåller inställningsguider och mallar för lätt konfigurering och enkel migration från andra system.  Principen "Konfigurering istället för programmering" är en karaktäristisk egenskap hos zenon produktserie.  Mer information: www.copadata.com/zenon.