Kvalitetsstämpel för COPA-DATA: KEMA certifiering för zenon IEC 61850 Client Driver

COPA-DATA har fått ännu en ackreditering för sin SCADA-mjukvara zenon: zenon Client Driver, som utvecklats av COPA-DATA för att möta den globala standarden IEC 61850 för elektrisk utrustning. Drivern är nu certifierad av den ledande certifieringsorganisationen KEMA.

Testad interoperabilitet
För att ett automationssystem ska kunna kommunicera via olika protokoll och standarder inom bland annat ställverksnoder, behöver systemet en motsvarande drivrutin. 2006 utvecklade COPA-DATA zenon IEC 61850 Client Driver för att stödja datautbyte enligt den internationella standarden IEC 61850. Efter omfattande tester har zenon Client Driver nu certifierats av KEMA. Denna certifiering bekräftar en korrekt kommunikation med IEC 61850-standarden och fullständig integration av alla tillgängliga komponenter inom en ställverksapplikation med zenon.

Certifiering ger konkurrensfördelar
Jürgen Resch, Energy Industry Manager på COPA-DATA, betonar vikten av detta intyg: ”zenon IEC 61850 Client Driver har under en längre tid framgångsrikt integrerats i olika energiprojekt. Numera krävs ofta certifiering av drivrutiner redan i anbudsförfarande inom området energidistribution. För närvarande kan endast ett fåtal företag i världen uppvisa denna certifiering. Det faktum att vi kan uppfylla detta kriterium visar på den styrka vi har på marknaden. Certifiering från en oberoende certifieringsorganisation som KEMA garanterar oss en konkurrensfördel och stärker vår roll på marknaden”

Om KEMA
KEMA:s Protocol Competence and Test Center är en global, ledande organisation för samråd, provning och certifiering. KEMA är aktiv i hela värdekedjan inom energisektorn och spelar en viktig roll för att säkerställa tillgänglighet, tillförlitlighet, hållbarhet och effektivitet av energi och relaterade produkter och processer. KEMA grundades 1927 och är en oberoende och global leverantör av konsulttjänster, driftstöd, mätning och kontroll samt testning och certifiering för energiindustri och energibolag.

• iec61850

Om COPA-DATA