Pressmeddelande -

COPA-DATA ställer ut på SPS IPC Drives 2013, Tyskland. I fokus: Ergonomi inom automation, mobila lösningar och energiledning med zenon.

Under mottot "Discover ergonomics - smart solutions with zenon" fokuserar COPA-DATA på tre ämnen under SPS IPS Drives 2013 i Nürnberg: Ergonomi inom automation, mobila lösningar och energiledning med zenon. Besök våra experter inom industriell automation i hall 7, monter 590, mellan den 26-28 november och upptäck alla möjligheter som erbjuds med produktfamiljen zenon. I COPA-DATAs monter har du även möjlighet att träffa flera COPA-DATA Partners såsom APE Engineering, EDAG, HEITEC, MH Datentechnik, neogramm och Prozesstechnik Kropf.

zenon produktfamilj erbjuder företag möjlighet att skapa integrerade och ergonomiska automationslösningar som leder till effektiv och flexibel drift - oavsett om driften sköts direkt vid datorn i kontrollrummet, på operatörspanelen eller via surfplatta/smartphone.

"Ämnen såsom ergonomi och mobila lösningar blir allt viktigare inom automationsindustrin då det rör sig om faktorer som ger mervärden.  Företag ges möjligheten att skapa flexibla processer och ergonomiska arbetsflöden" förklara Jürgen Schrödel, VD för COPA-DATA GmbH i Tyskland. "På SPS Drives 2013 kan våra besökare själva se hur de kan skapa framtidsorienterade lösningar med zenon och därmed möjliggöra ett effektivt och intuitivt arbete"

Everywhere App by zenon erbjuder flexibilitet
COPA-DATA kommer även att presenterar Appen Everywhere by zenon. Med denna kan produktionsansvariga hämta realtidsdata från sina HMI/SCADA system direkt i sin smartphone för en överblick över maskiner och utrustning. Detta ger dem möjlighet att få tillgång till aktuell information om anläggningens status och överblick av alarm och meddelanden direkt i sin mobila enhet - var som helst och när som helst. Värdena visas i form av listor med grafiska förloppsindikatorer eller dynamiska element (dynamic gauge element). För kommunikation med Everywhere App by zenon har zenon Everywhere Server installerats tillsammans med zenon Runtime.

Energiledning med zenon ger tydliga resultat
zenon hjälper företag att skapa lösningar för energiledning. Det ger en tydlig bild av kundens energiförbrukning och energianvändning, dessutom får man också möjligheter att effektivisera energikonsumtionen och öka besparingarna. zenon Analyzer, programvaran för dynamisk produktionsrapportering från COPA-DATA, stöder företagen att identifiera förbättringspotential och optimera energianvändningen på lång sikt.

"Produktionsföretag inom t.ex. bilindustrin kan ha väldigt energiintensiv verksamhet. Här kan ett väl genomtänkt energiledningssystem erbjuda stora sparpotentialer.  Samtidigt garanteras tjänstens säkerhet" säger Tobias Sedlmeier, Head of Business Intelligence på COPA-DATA GmbH, "I Tyskland får företag även statligt stöd." Sedan den 15 augusti 2013 stöder "German Federal Ministry for Economics and Technology" företag som genomfört ett energiledningssystem enligt ISO 50001 med ekonomiska bidrag eller skatte- och tullbefrielser.

zenon uppfyller kriterierna i DIN EN ISO 50001
Certifieringsorganet TÜV SÜD Industrie Service GmbH, har bekräftat att zenon från COPA-DATA uppfyller de kraven TÜV SÜD definierat enligt standarden ”Certifierad Energiledningssystem". Programvaran uppfyller därmed ISO 50001. För en lyckad certifiering måste en rad olika systemegenskaper vara uppfyllda. Till dessa hör kommunikation mot mätpunkter, energiförbrukningstrender, bestämning av gränsvärden, varning vid avbrott, bearbetning av nyckeltal för verksamheten och skapandet av energirapporter. För detta ändamål utförde TÜV SÜD en utvärdering av zenon i överensstämmelse med TÜV SÜD kriterier på plats hos COPA-DATA. Dessutom var implementeringen av energiledningssystemet med zenon i en verklig industriell verksamhet en viktig förutsättning för certifieringen.

Framgångsrika tillsammans - Partners på SPS IPC Drives 2013
COPA-DATA har sedan det grundades samarbetat med ett nätverk av internationella experter. Inom ramen av COPA-DATA Partner Community samarbetar man för att tillsammans höja kvaliteten inom automationsvärlden. I år kommer följande partnerföretag att samutställa i COPA-DATAs monter: APE Engineering GmbH, EDAG GmbH & Co. KGaA, HEITEC AG, MH Datentechnik e.K, neogramm GmbH & Co. KG and Prozesstechnik Kropf GmbH.

• mässa/evenemang

COPA-DATAs distributionsnätverk inkluderar dotterbolag i hela Europa samt USA. Dessutom har COPA-DATA partnerföretag i ett stort antal länder över hela världen. COPA-DATA har cirka 140 anställda och många nöjda kunder, bland andra internationellt framgångsrika företag såsom BMW Group, Audi, Festo, Pepsi-Cola, Krones, Andritz AG och Swarovski.

Mer information finner du på: www.copadata.com

Olov Emås

Managing Director Managing Director +46 766 470 420

Lisette Lillo-Fagerstedt