Automation: OPC Foundation certifierar zenon OPC UA-server från COPA-DATA

COPA-DATA var i juli 2009 en av de första att introducera en fullt utvecklad OPC-klient. Ungefär ett år senare integrerades OPC UA-servern med zenon vilken nu har certifierats av OPC Foundation.

Konsekvent och säker överföring av data är nyckeln till tillförlitlig nätverkskommunikation. Den internationella standarden OPC UA från USA-baserade OPC Foundation garanterar en smidig, plattformsoberoende överföring av data mellan olika system. Användarna av zenon OPC UA-server kan till exempel utbyta krypterad data med överordnade system (som till exempel MES eller ERP) eller kommunicera och hantera larminformation mellan olika system från zenon.

Hög säkerhet, enkel konfiguration

Ett välutvecklat säkerhetskoncept innebär att zenon OPC UA-servern kan skydda data från oönskad åtkomst och skadlig programvara. Den integrerade krypteringstekniken garanterar att överförda data inte kan läses eller manipuleras av obehöriga. OPC UA-serverns installerar automatiskt säkerhetscertifikat som särskilt praktiskt om du vill överföra säkerhetskritisk data över ett oskyddat nätverk.

Certifiering i enlighet med OPC:s kvalitetsstandarder

OPC har gjort en omfattande kvalitetskontroll för att testa zenon OPC
UA-serverns kompatibilitet, interoperabilitet, robusthet, effektivitet och användarvänlighet. Med beviljandet av det officiella certifikatet bekräftar OPC Foundation att COPA-DATAs OPC UA-server uppfyller alla kvalitets-krav som angivits av OPC Foundation. Därmed kan användarna förlita sig på en pålitlig produkt som uppfyller branschens internationella kvalitets- och säkerhetsnormer.

Mer information på www.opcfoundation.org

COPA-DATA är teknikledande inom ergonomiska och dynamiska processlösningar. Företaget grundades 1987 och utvecklar programvaran zenon för HMI/SCADA, Dynamic Production Reporting och integrerade PLC-system vid huvudkontoret i Österrike. Zenon säljs via egna dotterbolag i Europa, Nordamerika och Asien, samt via partner och distributörer över hela världen. Tack vare en decentraliserad företagsstruktur får kunderna tillgång till lokal kontaktperson och support. Som självständigt bolag kan COPA-DATA agera snabbt och flexibelt, fortsätta ta fram nya standarder för funktionalitet och användarvänlighet, och leda utvecklingen på marknaden. Mer än 80 000 installerade system i över 50 länder innebär nya möjligheter till effektiv automation inom livsmedels-, energi-, infrastruktur-, fordons- och läkemedelssektorerna.

Managing Director Managing Director +46 766 470 420