Användaren i fokus: COPA-DATA lanserar zenon 7.10 HMI/SCADA

I mars 2013 presenterar COPA-DATA en ny version av sin automationslösning zenon. zenon 7.10 stöder 64-bitar, Windows8 och Multi-Touch.

Med koncept som "konfigurering istället för programmering" och enkel integration av produkterna i befintliga automations- och IT-miljöer, följer COPA-DATA konsekvent upp tanken på användarvänlighet och flexibilitet i industriella miljöer. Med zenon 7.10 utvecklas detta ytterligare. Arbete med mallar, möjlighet till personalisering, öppna och programmerbara guider, återanvändbarhet och intuitiv Multi-Touch-manövrering ger snabbare och säkrare utveckling. Användaren befinner sig mer än någonsin i centrum med en ergonomisk och användarvänlig programvara.

zenon 7.10 ger slutanvändaren dessutom nya grafiska möjligheter och nya sätt att interagera med panelen. COPA-DATAs Product Manager, Reinhard Mayr förklarar: "Redan med zenon 7 hade vi som första HMI/SCADA-tillverkare introducerat stöd för Multi-Touch och DirectX 11 på automationsmarknaden för bättre grafikhantering. Återkopplingen från våra kunder visar att vi ligger rätt i tiden. Detta, och det faktum att Microsoft med Windows8 även satsar mer på Multi-Touch och nya mobila plattformar, inspirerar oss naturligtvis att presentera tekniska nyheter som gör arbetet ännu lättare och säkrare för användaren."

zenon som 64-bitars version: ökad minneskapacitet för ökade datamängder

Vid sidan av en 32-bitars version kommer zenon 7.10 även som en 64-bitars version för både Editor och Runtime. Utvecklaren kan själv välja om den ena eller den andra eller kanske en kombination av båda skall användas. Användningen av zenon 64-bitars version kostar inget extra. Günther Haslauer, utvecklingschef på COPA-DATA, förklarar: "Automationsprojekt blir allt större och därmed måste hårdvara och program bearbeta en allt större mängd data. I en 32-bitars version är användningen av adressutrymmet begränsat till 32 bitar. Detta betyder att maximalt 2^32 bytes kan adresseras direkt eller att maximalt 4 GB RAM kan användas. En applikation som arbetar med 64 bitar spränger denna gräns. Adresserna är 64 bitar (8 Bytes) långa och kan därmed ha ett värde på upp till 2^64-1. Det kommer säkerligen att ta ett tag innan detta adressutrymme är förbrukat. För få adresser för användningsdata eller adressfragmentering spelar inte längre någon roll. Den del av minnet som kan användas är då lika med arbetsminnets fysiska storlek. Man får naturligtvis inte glömma att 64-bitars applikationer förutsätter ett 64-bitars operativsystem."

Utökad recepthantering och ny batchhantering för effektiv batchproduktion

Den integrerade modulen Batch Control för batchbaserad produktion har förbättrats och utökats i zenon 7.10. Nyheterna sträcker sig från integrerade funktioner och support för touch i zenon Runtime till utökad integration i Report Viewer. Användaren kan exempelvis fritt välja från recept, batch eller lot och visa data från dessa i Report Viewer. Datat samlas i en eller flera rapporter som automatiskt arkiveras och skrivs ut i önskat format. Dessutom erbjuder Batch Control nya filtermöjligheter och datautbyte med andra system som t.ex. ERP. Användaren kan även dra nytta av flera möjligheter att visa data och skapa en komplett översikt. Processen och recept kan t.ex. visas på en skärm medan produktionsförloppet och individuella processteg visas på en annan skärm.

Arbetar med Windows8, Multi-Touch och SQL Server 2012
Som första HMI/SCADA-tillverkare lanserar COPA-DATA en produktfamilj fullt kompatibel med Windows8 och Microsoft SQL Server 2012. Detta omfattar även det utökade stödet för Multi-Touch som baserar sig på så kallad Interaction Context.

zenon 7.10 kan bearbeta alla gester som Windows8 stödjer. Användaren kan dessutom individuellt definiera vilka Multi-Touchgester som skall kunna användas i de olika bilderna.

zenon 7.10 – i korthet

• Utökad Batch Control med touchstöd i Runtime och integration med Report Viewer för sömlös dokumentation av batchprocesser.
  • Omfattande produktionsrapportering: Report Viewer har numera full åtkomst till recepthanteringen i zenon. Därmed är hela produktionsrapporteringen över alla viktiga data som larm, audit trail eller historik- och online-data möjligt i ett enda verktyg.
  • Skydd för know-how i zenons utvecklingsmiljö: viktiga delar i ett utvecklingsprojekt kan spärras för vissa användare över användarhanteringen. Detta skyddar applikationen mot oönskade förändringar.
  • Förbättrade funktioner vid läsning och visning av stora datamängder, speciellt i modulen Extended Trend.
  • Autozoom i modulen Extended Trend
  • Direkt variabelimport ur nya SIMATIC STEP 7 för Siemens TIA-portal.
  • Everywhere App by zenon med Everywhere Server: HMI/SCADA-App för smartphones och tablets för Windows Phone, Android och iOS
  • Stöd för Multi-Touch under Windows8
  • 64-bit version
  • Kompatibelt med Windows8 och SQL Server 2012
  • Nya drivrutiner: till exempel ICCP Tase, DNP3_NG, Codesys, Steriflow och KUKA Roboter

För mer information, kontakta:

Olov Emås
Managing Director, COPA-DATA Scandinavia AB
Mail: olov.emas@copadata.com
www.copadata.com

• copa-data
  • zenon 7

Om COPA-DATA
COPA-DATA är teknikledande inom ergonomiska och dynamiska processlösningar. Företaget grundades 1987 och utvecklar programvaran zenon för HMI/SCADA, Dynamic Production Reporting och integrerade PLC-system vid huvudkontoret i Österrike. Zenon säljs via egna dotterbolag i Europa, Nordamerika och Asien, samt via partner och distributörer över hela världen. Tack vare en decentraliserad företagsstruktur får kunderna tillgång till lokal kontaktperson och support. Som självständigt bolag kan COPA-DATA agera snabbt och flexibelt, fortsätta ta fram nya standarder för funktionalitet och användarvänlighet, och leda utvecklingen på marknaden. Mer än 80 000 installerade system i över 50 länder innebär nya möjligheter till effektiv automation inom livsmedels-, energi-, infrastruktur-, fordons- och läkemedelssektorerna.

Mer information finner du på: www.copadata.com

Om zenon
zenon är COPA-DATAs flexibla produktserie för branschspecifika ergonomiska processlösningar: från sensorer till ERP. Serien innehåller zenon Analyzer, zenon Supervisor, zenon Operator och zenon Logic. zenon Analyzer tillhandahåller skräddarsydda rapporter (t.ex. om OEE/TAK, konsumtion, driftstopp, KPI) baserat på data från IT och automation. zenon Supervisor, ett plattformsoberoende SCADA-system, medger omfattande processövervakning och kontroll av redundanta system, även i komplexa nätverk och med säker fjärråtkomst. zenon Operator är ett HMI-system som garanterar säker styrning av maskiner och enkel, intuitiv drift – inklusive Multi-Touch.

Lisette Lillo-Fagerstedt

Presskontakt Marketing Manager & New Business Development Marknad och Affärsutveckling +46 766 470 423

Relaterat innehåll

COPA-DATA visar Multi-Touch för operatörspaneler på Scanautomatic i Göteborg 9-11 oktober

Under årets största automationsmässa är givetvis COPA-DATA med och och ställer ut. Bland nyheterna som vi visar är helt nya zenon 7, en komplett utvecklingsmiljö från PLC till SCADA. Bland nyheterna t i zenon 7 märks bland annat Multi Touch-teknik för operatörspaneler. Vi känner igen tekniken från smarta telefoner där vi kan zoom, panorera, dra och släppa med intuitiva och ergonomiska rörelser.

zenon Smart Interfaces: COPA-DATA startar forskningsprojekt om intelligenta användargränssnitt

Användningen av modern hårdvara såsom smartphones och surfplattor ökar i den industriella miljön. Detta innebär en ökad efterfrågan på nya operativsystem samt nya sätt att interagera med programvara och visualisera processer. Inom ramen för forskningsprojektet ”zenon Smart Interfaces” tar COPA-DATA itu med dessa nya marknadskrav och utvidgar sitt utbud av automationslösningar för mobila enheter.