Unikt innovationsprojekt till nybildade restaurangkooperativet

Coompanion Västernorrland med målgruppen Restaurangkooperativet i Sundsvall har blivit med Vinnovaprojekt. En digitalt verktyg ska tas fram för att göra det lättare för restauranggäster att bidra till den lokala restaurangbranschen.
- Vi taggade på att dra igång och se vilka spännande saker vi kan åstadkomma tillsammans, säger Anna Frisk, styrelseordförande i Restaurangkooperativet i Sundsvall och delägare av Stair i Sundsvall AB.

I Coronakrisens spår har Sveriges innovationsmyndighet Vinnova utlyst projektstöd till företag och föreningar som vill utveckla idéer och mobilisera omställning för hållbar utveckling. Konkurrensen i utlysningen var tuff och idéerna många, runt 250 ansökningar lämnades in och Coompanion Västernorrland med målgrupp Restaurangkooperativet i Sundsvall var en av 12 som fick beviljat stöd. Projektet Shared Plate, ska utveckla ett digitalt verktyg  som ska göra det enklare för restauranggäster att stödja den lokala restaurangbranschen direkt i mobilen.

­– Målet med kooperativet är att utveckla en affärsmodell där restaurangerna involverar sina gäster för att utveckla branschen på lokal nivå för en hållbar framtid tillsammans. Det här projektet innebär verkligen en kickstart för oss. Nu har vi chansen att bygga något nytt utifrån våra behov. Vi tänker stort och tror att idén får spridning i hela landet, säger Anna Frisk.

Lars Skandevall, VD på Bron Innovation, regionens IT-kluster och digitala innovationshub, höll i pennan för projektansökan och menar att en digitalisering av restaurangnäringen kommer betyda mycket för utvecklingen av de lokala restaurangnäringarna.

– När det kommer till en digitalisering av restaurangbranschen gäller det att tänka rätt för att det ska bli bra för de lokala restaurangerna. I vår roll som innovationshub känns det som vi är på rätt spår i det här projektet, säger Lars Skandevall.

Projektet genomförs i samverkan med flera parter. Coompanion Västernorrland är projektägare och koordinator.

– Det är stärkande att Restaurangkooperativet får möjlighet att göra branschen mer ekonomisk hållbar, det är också glädjande hur det kooperativa sättet att driva företag får större utrymme. Västernorrland är åtta i Sverige om man ser till antal kooperativ per capitq och vi ser att intresset växer stadigt, säger Susanne Vinderå, verksamhetsledare på Coompanion Västernorrland.

Mittuniversitetets Centrum för forskning om ekonomiska relationer är en viktig part i projektet liksom startupföretaget Leeroy Group AB som utvecklar det digitala verktyget.

– I de många digitala lösningarna som finns på marknaden idag riskerar restaurangerna att tappa kontakten med sina kunder när de kopplar upp sig till större globala digitala plattformar, något vi ser i både hotell- och mediebranschen. Nu har vi chansen att utveckla en digital tjänst som kommer göra gott för branschen lokalt, säger Anders Härén, VD på Leeroy.

Projektet drar igång till hösten när medlemsrestaurangerna i kooperativet återgår till normal verksamhet efter sommaren och fler restauranger och gäster kan väntas söka medlemskap.

Presskontakt:

Susanne Vinderå, VD Coompanion Västernorrland
susanne.vindera@coompanion.se
0705-911993

Anna Frisk, ordförande Restaurangkooperativet Sundsvall
anna@annafrisk.se

Thilde Vinderå, PR-ansvarig
thildevindera@me.com

Lars Skandevall, VD Bron Innovation
lars.skandevall@broninnovation.se

Coompanion främjar entreprenörskap som innebär att människor förverkligar idéer tillsammans.

Detta sker genom avgiftsfri nystartsrådgivning, process- och projektledning och utbildning på 25 platser i landet.

Resultatet blir kooperativ, småföretag som samverkar, lokal utveckling och ett socialt entreprenörskap för både människa och miljö.

Coompanion finansieras av organisationer, offentlig sektor, konsultintäkter, EU-medel och staten. Tillväxtverkets finansiering möjliggör att nystartsrådgivning är avgiftsfri för dem som använder den.

Frauke Molander

Presskontakt Kommunikatör & rådgivare Västerbotten 076-114 70 10