Impact Stipendiet 2024 - prisutdelning

Kompostbutiken tilldelas stipendium för impact och hållbar ekonomi

Kompostbutiken i Majorna, Göteborg, har belönats för att ha skapat impact i lokalsamhället och samtidigt byggt upp en hållbar ekonomi. Stipendiet togs emot under konferensen Stora Sociala Företagsdagen den 9 oktober.

Impact Stipendiet delas ut av Sparbanksstiftelsen Första och Mikrofonden Väst, som arbetar med finansiering för kooperativ och sociala företag. Det är andra gången som stipendiet delas ut och Kompostbutiken utsågs i år till stipendiat. De erbjuder sedan 1994 varor och tjänster i form av komposteringslösningar, som kan ge den enskilda människan möjlighet att agera för en hållbar samhällsutveckling.

– “Sparbanksstiftelsen Förstas samhällsinsats är att verka för utveckling av en sund, hållbar och inkluderande ekonomi för privatpersoner och företag. Därför är det med glädje Kompostbutiken tilldelas stipendiet 2024 som i sin verksamhet uppfyller de långsiktiga och värdeskapande kriterier stiftelsen främjar.”, säger Berit Lindenger, Sparbanksstiftelsen Första.

De tilldelades stipendiet för att verksamheten har en välbeprövad modell som levererar impact i lokalsamhället och har skapat en stabil ekonomi i föreningen.

– “Att dagligen få uppleva tacksamhet från Majbor som kommer cyklandes för att hämta några kassar kompostjord och få denna bekräftelse på Stora Sociala företagsdagen, gör mig så fylld av känslor. Överväldigad och överraskad. Komposteringsverksamheten är något som växt fram tillsammans med alla kompostörer, Familjebostäder och odlingsmänniskor som supportat vår 30-åriga verksamhet. Tack till er alla!”, säger Leif Strandh på Kompostbutiken.

Stipendiet består av 10 000 kronor, diplom och sex kostnadsfria konsulttimmar i affärsutveckling från företagsrådgivaren Coompanion.

Sedan 2009 har Kompostbutiken avtal med Familjebostäder där de varje vecka elcyklar till soprum och hämtar sorterade matrester (idag komposterar de åt 1300 av Familjebostäders hushåll) i någon av de 43 stycken 3000-liters mullbänkar som står på gårdarna i Majorna. Den fantastiska kompostjorden går, gratis, tillbaks till hyresgästerna som odlar på gårdarna precis så som det var tänkt då landshövdingehusen byggdes under 30-talet.

Sedan 1994 har denna organisation drivit en hållbar verksamhet i Majorna genom veckovis insamling och kompostering av matrester från 1,300 hushåll. Deras arbete stärker inte bara den lokala ekonomin utan exemplifierar även en framgångsrik modell av cirkulär ekonomi genom att återföra högkvalitativ kompostjord till hyresgästerna för odling. Verksamheten har en välbeprövad modell som levererar impact i lokalsamhället och har skapat en stabil ekonomi vilket gör dem till värdiga mottagare av Impact Stipendiet”, skriver juryn i sin motivering.

Priset delades ut av Carin Ramneskär, ordförande Mikrofonden Väst och Hanna Wagman, Swedbank.