Frilansbolaget Cool Company redovisar 2022:  Företagstjänsten växer med 30 procent under 2022

Frilansbolaget Cool Company redovisar 2022: Företagstjänsten växer med 30 procent under 2022

- och i Storbritannien redovisar bolaget en tillväxt om hela 115 procent

Cool Company redovisar ett starkt 2022, inte minst växer företagstjänsten med hela 30 procent, jämfört med 2021. I Storbritannien har bolaget skördat stora framgångar jämfört med 2021, likaså på den nya danska marknaden. För att fortsätta växa och utvecklas har bolaget bland annat implementerat en ny användarplattform, blivit ackrediterade för Professional Passport i Storbritannien och ingått i ett kollektivavtal för svenska frilansare under året.

Frilansbolaget Cool Company redovisar ett starkt 2022 med tillväxt på alla fronter, inte minst är det företagstjänsten som tar rejäla kliv under året och växer med hela 30 procent jämfört med 2021. Totalt sett växer Cool Companygruppen med 18 procent under året, i jämförelse med det rekordår de gjorde 2021.

I Storbritannien, där Cool Companys tillväxt varit stor under hela året, görs ett starkt fjärde kvartal med en ökning om hela 135 procent. Dessutom landar tillväxten för hela året på 115 procent, jämfört med 2021.

- Vi lämnar det händelserika 2022 med stolthet, vi har vuxit månad för månad och våra starkaste resultat ligger helt i linje med det fokus vi haft under året. Vi har bland annat lagt extra krut på att utveckla vår företagstjänst och vår verksamhet i Storbritannien, vilket gett resultat, säger Jonny Simonsson, CFO på Cool Company.

Under 2021 tog Cool Company även steget in i Danmark tillsammans med företagskunder och kan efter 2022 konstatera att tillväxten ser lovande ut, en ökning om hela 454 procent sedan 2021. Även på den norska marknaden konstateras positiva resultat och en tillväxt om 55 procent för 2022.

Ett år fyllt med nya utvecklingar för Cool Company
    Det har varit ett händelserikt år i omvärlden, i frilansbranschen och för Cool Company. Bolagets verksamhet i Storbritannien har haft stora framgångar och under året erhöll de en Professional Passport-ackreditering, vilket stärker både branschkännedomen i Storbritannien och ger mer kraft att kunna skydda användarna. Professional Passport är den största oberoende bedömaren av betalningsförmedlare och den enda leverantören av försäkringsstödd branschackreditering.

Under 2022 sjösatte bolaget även en ny användarplattform som innebar ett stort lyft både för användarvänligheten hos användare och bolagets hållbarhetsarbete. I plattformen lanserades möjligheten för användarna att välja Co2-infångning för en summa som baseras på den fakturerade summan.

Dessutom krokade Cool Company arm med Säljarnas Fackförbund inför 2023 och tecknade ett kollektivavtal för att kunna säkerställa ett så tryggt och lönsamt arbetsliv för sina frilansare som möjligt.

- Vår ambition har alltid varit att möjliggöra ett så bra, smidigt och säkert frilansliv som möjligt. Både arbetsmarknaden och våra användares efterfrågan på oss förändras hela tiden och vi utvecklas i samband med det. Implementeringen av vår nya plattform, möjligheten att göra Co2-infångning och kollektivavtalet är alla resultat av det, säger Jonny Simonsson.