Cool Companygrupper presenterar: Frilansbolaget gör starkaste kvartalet någonsin

– Storbritannien i spetsen med 101 procent tillväxt under andra kvartalet

Frilansbolaget Cool Company fortsätter att växa i takt med att frilans- och egenanställningsbranschen både växer och breder ut sig i såväl Sverige som runt om i Europa. När Cool Company avslutar andra kvartalet konstateras omsättningsrekord, och likaså slår kvartalets sista månad rekord.

För hela andra kvartalet redovisar Cool Company en tillväxt om 21 procent jämfört med samma period förra året, vilket resulterar i att kvartalet är det starkaste någonsin sett till omsättning. Likaså är kvartalets sista månad juni en rekordmånad sett till omsättning. Tillväxten syns på samtliga av frilansbolagets marknader och störst är ökningen i Storbritannien med hela 101 procent tillväxt under Q2 2022 jämfört med Q2 2021.

- 2021 var ett starkt år för bolaget, och det är minst sagt kul att Q2 i år är det starkaste kvartalet i bolagets historia. Vi verkar i en bransch som spås växa både globalt och lokalt, och vi vågar påstå att vi efter året slut även kommer rapportera om ett rekordår, säger Jonny Simonsson, CFO på Cool Company.

Även i Sverige, som gått starkt framåt länge och är en stabil marknad växer frilansbolaget med 14 procent andra kvartalet och i Norge syns en tillväxt om hela 40 procent. Under 2022 har Cool Company även utvidgat sin verksamhet till Danmark, som sedan årets första kvartal vuxit med 20 procent.

Frilansdesigners fakturerar högst summor
    De yrken som det faktureras högst summor inom är design på en första plats, följt av marknadsföring och IT. Under årets andra kvartal har även antal fakturor bland bolagets frilansanvändare ökat med 16 procent, och antalet egenanställda genom bolaget har ökat med 17 procent för hela Cool Companygruppen. I Storbritannien har antal egenanställda frilansare ökat med hela 96 procent under Q2 2022 jämfört med Q2 2021.

- Den brittiska marknaden visar inga tecken på avmattning. Vi har vuxit rejält i Storbritannien månad för månad under flera års tid vilket även gjort att vi rent organisationsmässigt skalat upp rejält, och dessutom ackrediterats av Professional Passport som är en industristandardisering för branschen, säger Jonny Simonsson.