Mats Palmquist, VD för Convini

Nya rekordnivåer för Convini

Convini, Europas ledande leverantör av smarta obemannade måltidsbutiker och kaffelösningar på arbetsplatser, har haft en stark utveckling under våren och noterade omsättningsrekord inom flera delar av koncernen under maj månad. Detta mot bakgrunden att bolaget gjorde sitt bästa år någonsin 2023 med en total omsättning i koncernen på 870 miljoner kronor. Convini räknar med att nå målet om en miljard i omsättning år 2025.

Färska siffror visar att maj 2024 var en mycket stark månad för Convini. Företaget satte flera nya omsättningsrekord inom såväl obemannade måltidsbutiker som kaffeverksamhet. Med en enskild dagsomsättning på över två miljoner kronor och en veckoomsättning som för första gången nådde tio miljoner kronor, var maj månads siffror ett styrkebesked för försäljningen i Convinibutikerna. Totalt ökade antalet köpta produkter med åtta procent jämfört med samma period förra året, och antalet konsumenter som handlade i Convinis måltidsbutiker nådde nya rekordnivåer.

– Moderna lösningar för mat, dryck och kaffe blir allt viktigare för välfungerande och attraktiva arbetsplatser, vilket bekräftas av att fler och fler företag använder Convinis lösningar. Maj är också en hektisk månad på många arbetsplatser och det är mycket som ska presteras och avslutas inför sommaren. Då är det än viktigare med snabba, bekväma och prisvärda mat- och dryckeslösningar. Vi har en ambitiös tillväxtplan och maj månads starka siffror är ett kvitto på att våra kunder uppskattar våra tjänster, säger Mats Palmquist, VD för Convini.

Det fina och varma vårvädret har bidragit till att Convinis konsumenter unnade sig mer glass och kalla drycker, utöver den vanliga lunchen. Kategorierna färska sallader och grab’n’go-produkter har också ökat stort då många handlat för att njuta av en snabb och prisvärd måltid utomhus.

Även Convinis kaffeverksamhet ökade stort i maj och slog nya veckoomsättningsrekord. Sedan en tid tillbaka har Convini utvecklat sitt dryckessortiment för att möta den yngre generationens dryckesvanor. Kalla kaffedrycker så som cold brew, där Convini exklusivt erbjuder Mode Cold Brew på arbetsplatser, växer i popularitet, liksom energi- och funktionsdrycker. Vidare har jobbkaffet blivit allt viktigare när priset för en ”kaffe på stan” ökat. Många väntar tills de är på jobbet för att avnjuta morgonkaffet, som arbetsgivaren oftast står för.

De bästsäljande glassarna i Convinis butiker under maj månad:

1. GB Sandwich
  2. Magnum Euphoria
  3. Snickersglass

Convini är Europas ledande leverantör av smarta, obemannade måltidsbutiker och kaffelösningar på arbetsplatser. Vår mission är att hjälpa människor i arbete att må bra och prestera bättre. Convini grundades 1995 av Anders Enqvist och finns idag i Stockholm, Göteborg, Malmö samt i Tyskland med verksamhet i Berlin, Hamburg, Köln och Essen. Våra butiker och kaffemaskiner finns hos 5000 kundföretag och vi gör arbetsdagarna bättre för hundratusentals konsumenter, varje dag. Med fler än 2300 smarta butiker är vi störst i Europa. Convinikoncernen ägs av familjen Enqvist och AB Max Sievert och har över 300 anställda. För mer information, besök www.convini.se

Marie Manner

Rafaela Hall